מורים בבית־םפר תיכון

עמוד:274

חביבים עלי , גם מתוך הסיכוי הזה שיש שאלות בחירה בין כה וכה . מקצוע ההיסטוריה הוא מקצוע מאוד מסוכן מכל הבחינות . שלמה : השאלה היא - איך אתה יוצא מזה ? משה : אני פשוט עושה את החלוקה שנראית לי ואני לא מקבל את זה , מורה מחנך ... כאן נכנס הגורם של החינוך - אני בשיעור מדעי החברה לא רק מלמד נורמה וסטטוס - אני בשיעור מדעי החברה מביא להם את הדוגמא מהבית שלי ושלהם ביחד , אני יכול לשים דגשים . כלומר , אני יכול ללמד אתאותו סעיף של ארצות האיםלם חודשיים ולצמצם את התחום של רוסיה לחודש . אבל אסור לי לשכוח - למורה ביסודי ובחטיבת הביניים יותר קל , אתה מבין ? שמה אני יכול לשחק הרבה יותר עם תוכנית הלימודים . אבל בבחינת בגרות יש שם איזה שהוא שוט , אתה עומד קצת בסתירת אינטרסים שאם אתה לא תיתן לתלמיד את זה , אתה תיתן את ההוא וזה יכנס לבחינת בגרות , אתה מוביל אותו לכעין כשלון . אז זה נכון שבאותן כיתות או באותן שנים שאתה לא הולך לבחינות בגרות , שמה באמת אני בתור המורה עושה שינויים . אני לא משנה את התוכנית . חוץ מזה , אני לא מבטיח לך שמורה בן עידות המזרח ידגיש דווקא את הנושא של עידות מזרח . אני גם לפעמים רואה דווקא את ההיפך . בכלל , בחטיבות ביניים אצלנו היום שמים הרבה מאוד דגש ועושים תערוכה . השנה אפילו היתה תערוכה של שורשים , שכל תלמיד כתב על השורשים שלו . הציגו מאכלים ותמונות , וזה נקלט באיזה שהוא מקום אצל הילד ... אריה : הגיעו חמישה ספרים לבית ספר עממי מסוים , לא חשוב איזה . עכשיו , הרי יש שינוי בכל המבנה הספרותי בבתי ספר , התחילו בתכניות לימוד חדשות , וגם כמה סופרים בני עידות המזרח . זה עומד בספריה , וכמה שהמורה שמרכזת את הספריה הפדגוגית דוחפת את זה למורה , הם לא מעבירים ! אפילו אם הם לוקחים , הם לא מעבירים חצי מזה בכיתה - הם מחזירים אותם ! משה.- זה לא ככה . אריה : אל תגיד לי זה לא ככה - אני מציין עובדה ! משה : אתה משלה את עצמך שאם היא תקרא אותם יחול אצלה שינוי ? אריה : אני לא רוצה שיחול אצלה שינוי - אני רוצה שהילד ילמד את היצירה הזו גם ! אני לא רוצה שיחול בי שינוי , שינוי בי לא יחול ( מעט מאוד , ( שינוי בך לא יחול , שינוי אצל המורה לא יחול - אבל על הנוער צריך להחיל את השינוי הזה בצורה לימודית . שלמה : איך אתה מגיע לזה ? אריה . דרך משרד החינוך ... שלמה : משרד החינוך יתן לך מה שהוא נותן היום . אריה : לדוגמא , בבתי םפר יש מקראות . בתוך המקראות יש לך כך וכך סיפורים , אבל המקראות האלה שאתה מכניס בהן סיפורים , אתה מכנים חלק מהסיפורים מהעידות . משה : אני לא רוצה להיות חד צדדי , תראה ... אריה : למה אתה מפסיק אותי באמצע ואומר לי "חדצדדי " !? אני אמרתי חד צדדי !? אני רואה שאתה רוצה לעטוף פה משהו בצמר גפן ... יש לך דברים שהם גלויים לעין , אל תעטוף אותם בצמר גפן !

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר