מורים בבית־םפר תיכון

עמוד:273

משה : תראה , את המוצא תמיד יגלו . אי אפשר להסתיר . משה : בתוכנית הלימודים בהיסטוריה של עם ישראל , אני מדבר עכשיו על תוכ נית לבגרות , ישנו סעיף שמדבר על יהודי רוםיה , סעיף על יהודי האיסלם , סעיף על יהודי ארה"ב , סעיף על יהודי מערב אירופה . מבחינת התוכנית זה בסדר . הסעיפים קיימים . הבעייה היא קודם כל בספרי הלימוד , וב' - בתוכן השאלות . למה אני אומר את זהי היות ואני מכין כבר כמה שנים לבגרות , אני מכיר את התכנית . אם תיקח שאלונים ותשווה אותם , אז , קודם כל , ישנו דבר שאני לא מבין אותו - השאלות חוזרות על עצמן . אפילו בהיסטוריה כללית השאלות חוזרות על עצמן . אני לא יודע , אולי זה חוסך כסף . למה אני אומר את זה ? כשאתה חוזר לשאלות בהיסטוריה של עם ישראל , הסיכוי שתהיה שאלה על יהדות האיםלם , או בכלל , על יהדות שהיא לא אירופאית בל כך , נגיד , הסיכויים הם קלושים . אז התלמידים כבר מתכוננים . זה דבר אחד . דבר שני - אני מגיע גם לספרי לימוד - יש בעייה , משרד החינוך לא מסוגל היום להושיב אנשים שיכתבו ספרי לימוד . זאת אומרת , אם יש מורים , ופה למורים יש תפקיד חשוב שלדעתי לא עושים אותו , הם צריכים להיות קבוצת לחץ , לא רק במובן החברתי - הם צריכים להיות קבוצת לחץ במובן של תוכניות לימודים . הם האנשים שיושבים בשטח . האיש שיושב במשרד החינוך בירושלים לפעמים לא ראה בית םפר ישראלי מימיו , ואם ראה אותו , ראה את זה בביקור כשהבן שלו גמר בית ספר , אבל הוא לא יודע מה קורה בשטח . ומצד שני , גם לא מעודדים , לא עוזרים , לא יודע , צריך היה לקחת את המורים האלה , אני חושב על זה בשנה הבאה , במסגרת המרכז להורים . אם אני אצליח בשנה הבאה להקים סדנאות של מורים שישבו בבית הספר אחר הצהריים , פעם בשבוע , פעם בחודש , לפי המקצועות , וינסו לבנות איזו שהיא הצעה לתוכנית לימודים פלוס החומר , כמובן , שיגישו גם חומר , לא סתם שישבו וישרבטו שם ראשי פרקים בהיסטוריה . וכאן תבוא ההשפעה גם לשנות תוכניות לימודים , ועם זה אתה יכול לשנות את ספרי הלימוד וגם להשפיע על משרד החינוך . ואז אתה תוכל לתת משקל יותר גדול לעידות בישראל . עובדה שמשרד החינוך מתחיל להפגיז עכשיו בהרבה מאוד חומר על עידות ... דוד . עידות אשכנז ... משה : לא , דווקא על עידות המזרח , אבל החומר הזה לא מופיע בתכנית לימר דים . אריה : לא רק זה , אלא שאם הוא מופיע , הוא מופיע תחת "עידות ! " משה : אין לי בחירה ... יש לי בחירה מבחינת תקופות - אני יכול לבחור . בתוך התקופה אני חייב ללמד את הכל שם . כמובן , אני יכול להדגיש דברים שהם

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר