קריית־שמונה

עמוד:110

לפני עשרות שנים ... מי יצר את הקיבוצים ואת קריית שמונה ? - מדינת ישראל יצרה אותם . מי יפתור את הבעייה הזאת ? בצלאל : אני אענה לך למה כשאתה עובר בצבא מתפלאים שאתה מרוקאי . לכן רציתי להתחיל בחינוך . כאשר בשנות החמישים באו עולי צפוךאפריקה למדינת ישראל , עולי תימן או עולי עיראק , מה אמרו להם ? "למעשה , התרמיל שהבאתם מחח לארץ הוא לא שווה . התרבות שלכם לא שווה , הפולקלור שלכם לא שווה , שום דבר לא שווה . " בכלל , הם הורידו את זה מתחת לכל ביקורת ואז התחילו ללמד את החינוך האירופי . ואם היתה שם מסגרת בחח לארץ , שראש השבט זה היה אבא או הסבא שהוא שלט , אז פה במדינת ישראל זה נשבר ולא היתה שליטה לראש השבט על הילדים שלו . ומה קרה ? גם נקודת הזינוק של עידות המזרח ועידות אשכנז לא היתה שווה . אם ניקח לדוגמא איזה מחקר שנעשה ב"שיכון המזרחי , " ראשון לציון , שם בשנות החמישים הביאו עולים מרומניה , מפולניה , מתימן וממרוקו . כאשר התחילו להיות השילומים מגרמניה , לא מצאת אף אשכנזי אחד בתוך השכונה . כולם עזבו . זאת אומרת , שגם נקודת הזינוק היא לא היתה שווה , וגם זה שאמרו לי שהתרבות שלי והחינוך שלי הוא לא מתאים למקום . אנשים התחילו להתבייש בזה , התחילו להכניס מרחק ואולי , בשלבים מסויימים , גם ריגשי נחיתות . לכן , גם הביטויים של "מרוקו סכין" וכל מיני ביטויים , התוויות האלה שהדביקו לאנשים , גם עכשיו הגרוזינים לוקחים אותם . אז אני אומר שזה , למעשה , מה שיצר את מה שצבי אמר . כאילו מרוקאי הוא לא מסוגל ללמוד . שלמה : אבל גם כל הדברים שקודם נאמרו . קח את המצב פה ביניכם לבין הקי בוצים . החינוך זה לא דבר שעומד במקום . הילדים של הקיבוצים פה יש להם את האפשרות ללמוד הכל , והילדים של קריית שמונה מה שעומד בפניהם , זה להיות פועלים שכירים . אז זה לא פלא שהוא מגיע להיות קצין ומתפלאים , כי אתה לא רואה דבר כזה , נכון ? אתה לא מצפה גם לראות ... צבי : אל תחשוב שאני לא מאשים את עצמי בנושא הזה . אני מאוד מאשים את עצמי . בכלל , את כולנו . לא את הדור , ההורים שלנו שבאו ולא ידעו מה קורה . את הדור הצעיר , שלא מתארגן ולא עושה שום דבר לשנות את פני הדברים . כי אנחנו עובדים סולו , אני עובד סולו , הוא עובד סולו - כל אחד עובד לחוד . אין ארגון . בצלאל : יש גם הפרד ומשול . היתה לא מזמן תכנית ברדיו על תקופת הפנתרים . אז שמה הוכח שהיה הפרד ומשול , ולא רק שהיה הפרד ומשול , אלא גם הכניסו את שאול בן שמחון כאילו מתווך , והיום הוא לא אומר את זה , אבל הוא אומר את זה בחצי פה , שהוא מצטער על מה שהוא עשה . דוד.- הוא אומר : אנחנו פחדנו - והוא לא אומר את זה רק בעבר , הוא אומר את זה גם בהווה - שמא אנחנו ניצור מלחמת-אזרחים , חיץ בעם וסיפורים מהסוג הזה . בצלאל : לא , אבל הוא אמר שמה בעדינות שאילו לא היו מתערבים , יכול להיות שהמצב היה נראה אחרת , כי אז המדינה היתה עומדת על הרגליים הרבה יותר . אם לא היו עוצרים אותם באיזה שהוא שלב , יכול להיות שהמצב היה משתנה . ברגע שעצרו אותם ולא נתנו להם ... את מלכה לקחו למקום אחר ואת סעדיה למקום אחר ... מורים : כמו בתקופה של ואדי סאליב ...

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר