מבוא

עמוד:102

פיות מביאות לכך כי פרט אחד פועל ומארגן , בעוד האחר רק צופה או עומד מן הצד . גם מבחינה זאת אין הדברים המובאים בפרק שלפנינו רק דבריהם של מאה האנשים שהקלטנו . נותר להוסיף את התחושה שלנו כמראיינים כי רבים מן הדברים שהושמעו בראיונות היו מושמעים לעיתים קרובות יותר לו היתה קיימת במה להשמעתם , או לו ידעו האומרים כי אין הם בודדים בהרגשתם , וכי רבים חשים ומרגישים כמוהם . ככל שהתקדמנו במסלול הראיונות , כן גברה תחושתנו כי ספר זה המכנס בתוכו את הראיונות יהיה , למעשה , במה ראשונה מעליה יאמרו דברים על ידי אנשים מתחומי חיים שונים אשר עד כה חשבו כי הם בודדים , וכי הדרך לשינוי התודעה היא ארוכה ביותר . אם כך הדבר , יש לקוות כי תהיה זו רק במה ראשונה מני רבות . הראיונות מוצגים כאן במקורם , ללא עיבוד וניתוח . מפאת ארכם של הראיונות , ומפאת צמצום המקום , אין הראיונות מוצגים במלואם , אלא רק בקטעים נבחרים . הקריטריון המרכזי לבחירת הקטעים היה המידה בה מוצג ונדון בהם רעיון אחד בצורה רצופה . קטעים הכוללים הערות צדדיות , או מעבר לנושא שונה - וכאלה יש בכל שיחה הנמשכת שעתיים שלוש - הוצאו . בגוף הקטעים שנבחרו נעשו רק שני סוגי שינויים , שניהם קלים ביותר : ראשית , במידת האפשר שונו כל הפרטים היכולים לאפשר זיהוי המרואיינים , כולל שמותיהם , מתוך רצון לכבד את פרטיותם , ולמרות ידיעתם של כל המרואיינים שדבריהם יכללו בספר . * השינוי השני הוא תיקוני ניסוח קלים , במקרים בהם מקשה המעבר מהבעה בעל פה , המלווה בתנועות , החלפת מבטים וכיו"ב , למשפטים כתובים , על הבנת הנאמר . ההחלטה להציג את הראיונות כלשונם נובעת מכך שבהיותם ממוקדים בשאלות ברורות , הנוגעות ישירות למהלך החיים של המרואיינים , הם כוללים ניתוחים , תחושות והסברים - מיכלול אינטלקטואלי וריגשי שמרכיביו קשורים זה בזה . כל נסיון לפרק את הראיונות במהלך ניתוח אקדמי היה גורם להרס המכלול הזה , שהוא , כמובן , חלק מרכזי של "תשובות" המרואיינים . כל ניתוח היה מפריד בין ההתלבטות לבין הקביעה , בין הספק לבין התקווה , בין שלב אחד של ההתמודדות עם שאלה לבין השלבים האחרים . שיקול שני בהצגת הראיונות במקורם הוא הרצון לתת לקוראים המתלבטים באותן שאלות את האפשרות לעקוב אחרי ההתמודדות בשיחות המוקלטות , ולהגיע תוך כדי כך להזדהות ולהתמודדות אישית עם השאלות . ברצוני לחזור ולציין שוב את אשר כבר צויין במבוא לספר - אין כל קשר בין הכתוב בפרקים אחרים של ספר זה לבין האנשים שדעותיהם מובעות בפרק זה . מטרתו של פרק זה להראות מה חושבים מזרחים משכבות ומצורות יישוב שונות בארץ על מצבם . אין הכללת דיבריהם במיסגרת אחת עם הניתוחים שלי ושל חברי מעידה על הסכמה - או אי הסכמה - של המרואיינים עם ניתוחים אלה , כפי שאין הכללתם של הראיונות הללו בספר זה מעידה על הסכמתי - או אי הסכמתי - עם הדברים הנאמרים בהם . . * הדבר נעשה בכל הראיונות פרט לשניים , בהם לא ניתן היה הדבר להיעשות , שכן האנשים בהם מדובר מוכרים היטב בציבור - אלה הם חברי תנועת '' הפנתרים השחורים" - ח"כ צ'רלי ביטון , והח"כ המיועד דאז , סעדיה מרציאנו .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר