פרק רביעי על משמעותה של עדתיות

עמוד:89

לקראת ראייה שונה של עדתיות ראיית העדתיות כגילוי ספציפי של תודעה מעמדית , כאשר המעמד מתפרש כמושג בעל משמעות בעיקר במישור המאבק , מעמידה אותנו בפני בעייה מוכרת . היא גורמת לנו לראות את בני העדה כאנשים המגיעים למלוא הביטוי האנושי שלהם רק כאשר הם נתונים במאבק עם הבורגנות השלטת . עבור העדה הנישלטת העדתיות פירושה הכרה במצב הניצול ונכונות לחסל אותו . בעת ובעונה אחת מובילה אותנו גישה זו להתייחס בצורה שונה אל הקבוצה השלטת - קבוצה זו באה לכדי ביטוי מלוא אנושיותה בכך שהיא מארגנת את החברה כולה , קובעת את כווניה ודרכיה , מחלקת לכל אחת מן הקבוצות השונות תפקידים ומרחבי פעולה ושומרת על ההגמוניה שלה . אך מסורת הניתוח המעמדי טומנת בחובה , כפי שראינו , אפשרות שונה ומספקת יותר , לניתוח היחסים העדתיים . מישור המאבק אינו המישור היחידי בו יש למושג המעמד משמעות ; המעמד הוא מושג בעל משמעות גם , אם לא בעיקר , במישור ההיווי והיצירה של צורות חיים חדשות . במשמעות זו , המעמד הינו קבוצה אשר פיתחה דפוסי פעולה והתנהגות חברתיים חדשים והחותרת להפיכתם לדפוסי הפעולה וההתנהגות של חברה שלמה . קבוצה כזו תמצא עצמה , קרוב לוודאי , במאבק עם קבוצות אחרות המייצגות דפוסי פעולה שונים , אך אין זה רק מאבק של התקפה וכיבוש , אלא גם מאבק על קיום ופיתוח יצירתה של הקבוצה . מהן "עדות ? " מהן קבוצות אתניות ? בעיקרו של דבר אלה הן קהילות אשר בנקודת זמן היסטורית הידועה עדיין לחבריהן התקיימו מחוץ למערכת הקאפיטא ליםטית , כשלכל אחת מהן מערכת דפוסי פעולה משל עצמה . בדרכים מדרכים שונות , החל מכיבוש ועד להגירה רצונית , הפכו להיות חלק מאחת המדינות אומות שבמערכת הקאפיטאליסטית העולמית . במסגרת חדשה זו מצאו עצמן אותן קהילות לנוכח קבוצות שליטות , אשר הפעילו מערכת פעולה שונה משלהן וזרה - מערכת הפעולה הקפיטאליסטית . המעבר ממצב של קהילה הפועלת על פי מטרו תיה ודפוסיה היא , למצב של "קבוצה אתנית" או "עדה" בחברה קפיטאליסטית , כרוך בכמה תהליכים מורכבים , ובדרך כלל גם טראומאטיים . ראשית - אובדן מערכת הפעולה העצמית , דבר המתרחש בדרך כלל כתוצאה ממידה כל שהיא של כפייה ומלווה במאבק , באובדן תקווה ובאובדן כיוון . שנית - הפיכת העדה להיות חלק מן המערכת הקפיטאליםטית , דבר הכרוך ב"דה סוציאליזציה" ו"רה סוציאליזציה , '' שפירושן המעשי הוא בדרך כלל שינויים מהותיים בדפוסים המוסדיים ובערכים ובנורמות של העדה . שלישית - ההתמודדות עם תנאי החיים הקשים המתלווים לעמדות המוגבלות והמוגדרות הניתנות בדרך כלל לעדה . רביעית - החיפוש הבעייתי אחר מוצא מן "המצב העדתי . " הפעלה מחדש של מערכת הפעולה העצמית ההיסטורית הופכת להיות , עם עבור השנים והדורות , פחות ופחות סבירה . החזון של שיתוף מלא ועל בסיס שוויוני במערכת הקאפיטא ליסטית הוא הבטחה ואמונה מתמדת , אך הוא , בדרך כלל , גם אשלייה ואכזבה מתמדת . '' שלטון עצמי '' מבטיח מידה גדולה של אוטונומיה , אך במערכת הקפיטא ליםטית בת זמננו ההופכת להיות יותר ויותר מורכבת , הוא מבטיח מידה לא גבוהה של שליטה . מעבר אל מחוץ לקפיטאליזם , לקראת מערכת פעולה חדשה ועצמאית , הינו צעד קשה הן מבחינה תפיסתית והן מבחינת ההמחשה והמימוש .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר