פרק שני הפיתוח הכלכלי של ישראל והתהוות חלוקת העבודה העדתית

עמוד:49

תיכון ולמבוגרים , וכן התפתחות מערכת החינוך האוניברסיטאי , הן מבחינת מספר המוסדות והן מבחינת מספר הלומדים והמלמדים . הגידול במערכת החינוך נבע בראש ובראשונה , כמובן , מהגידול באוכלוסיית התלמידים . מישקלם של המזרחים בגידול זה גדול ביותר , הן בגללמישקלם הגדול בעלייה ההמונית , והן בגלל השיעור הגבוה של גילאים צעירים בקירבם . אולם מבחינת המועסקים סיפק הגידול במערכת החינוך מקומות תעסוקה חדשים ורבים בעיקר לאשכנזים . מתוך נתונים של סקרים מיוחדים של הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנות החמישים עולה כי במשך רוב העשור היוו מזרחים פחות מ 10 ° / 0 מכלל המורים במוםדות החינוך , כולל בתי מדרש למורים וגננות : בשנת 1953 היוו 1 . 1 ° / 0 ו ( למ"ס , : 1955 לוח , ( 5 בשנת 9 . 2 ° / 0 - 1956 ( למ '' ס , תשי"ז : לוח , ( 104 בשנת , 8 . 7 ° / 0 - 1958 בשנת , 8 . 8 ° / 0 - 1959 בשנת 9 . 5 ° / 0 - 1960 ובשנת 1961 10 . 4 ° / 0 - ( למ '' ס , תשכ"ה : לוח . ( 93 ייצוגם של המזרחים בין המורים ירד ככל שעלתה הרמה ההירארכיה של מוסדות החינוך . בבתי הספר התיכוניים , המקצר עיים והחקלאיים היוו מזרחים רק כ 3 ° / 0 עד 5 ° / 0 מכלל המורים . בבתי המידרש למורים היוו רק כ 2 ° 0 / מכלל המורים . רק בבתי ספר לנערים עובדים היה ייצוגם גבוה במיוחד - למעלה מ 20 אחוז מכלל המורים ( ראה הסקרים הנ"ל . ( באשר לניהול ופיקוח קיימים נתונים ביחס לשנת 14 . 3 ° / 0 . 1953 מבין המנהלים והמרכזים בבתי הספר היסודיים , ר 27 % מן המנהלים והמרכזים בבתי הספר לנערים עובדים , היו מזרחים - ייצוג גבוה במיקצת מן הייצוג בכלל המורים . לעומת זאת היו רק 2 מתוך 67 מנהלים ומרכזים של בתי הספר התיכוניים מזרחים . לא היו מנהלים ומרכזים מזרחים כלל בבתי הספר המיקצועיים , החקלאיים ובבתי המידרש למורים וגננות ( למ"ם , : 1955 לוח . ( 52 ייצוגם של המזרחים היה נמוך בערים הגדולות וגבוה במקומות יישוב בהם רוב האוכלוםיה מזרחית . נתונים משנת 1956 לגבי בתי הספר היסודיים מראים , כי בעוד המזרחים היו 11 . 2 ° / 0 מכלל המורים , היה ייצוגם בירושלים , תל אביב וחיפה 4 . 0 ° / 0 , 6 . 2 ° / 0 ו . 2 . 2 ° / 0 לעומת זאת , היוו המזרחים 21 . 4 ° / 0 מכלל המורים היסודיים במושבות כפריות ומושבים פרטיים , 30 . 5 ° / 0 במעברות עצמאיות וכפרי עבודה ו 31 . 0 ° / 0 במושבי עובדים ומושבים שיתופיים ( למ"ס , תשי"ז : לוח * . { 128 מעניין להוסיף כאן כי בעוד מקצוע ההוראה בכללו - בעיקר בגנים ובבתי הספר היסודיים - הפך במרוצת השנים לנתון יותר ויותר בידי הנשים , היוו הגב רים רוב בקרב המזרחים . כך , לדוגמא , בשנת , 1961 כאשר היו 60 ° / 0 מכלל המורים נשים , בקרב המזרחים היו 66 " /» מן המורים גברים ( למ"ם , תשכ"ה : לוח . ( 93 מקור השוני המיני בייצוג העדתי נעוץ , בראש ובראשונה , בדפוסי ההישתתפות בכוח העבודה של גברים ונשים מזרחים , אולם אין ספק שבנתונים אלה משתקפת גם חלוקת העבודה העדתית הכללית שהתפתחה באותן שנים בארץ : מקצוע שכבודו מצוי בירידה מתמדת בין האשכנזים -ראיה לכך אחוז הנשים הגדל והולך - הינו אפיק ניוד מכובד עבור מזרחים - וראיה לכך האחוז הגבוה של גברים מזרחים . * שיעור המזרחים בקרב עובדי '' שירותי חינוך" עלה ; a 1 7 . 4 % ב 1961 ( ילידי אסיה ואפריקה ) ל 26 . 98 ° / 0 ב 1972 ( ילידי הארץ ועולים . ( עם זאת יש לזכור כי שיעור השתתפותם הכולל של מזרחים בכוח העבודה היהודי עלה מ 29 . 7 % ב 1961 ל 40 ° / 0 ב 1972 ( מנתוני מיפקד , 1972 עיבוד מיוחד . (

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר