פרק תשיעי חינוך ופיתוח כלכלי

עמוד:218

מנהלות ומורות —עם "שכונה , " או עם "קהילה , " כאשר הצד הראשון בא אל המפגש כשהוא מצוייר באומדן מסוים של מעמדה החברתי של אותה שכונה או קהילה , וכאשר השכונה או הקהילה באות עם ציפיות מסויימות מן האנשים המעניקים את השירות החינוכי . ציפיות הדדיות אלה בין המבוגרים מחלחלות פנימה , אצל כל אחת מהן בנפרד . הן מעצבות את היחסים בין הורים לילדיהם בבית , כולל את ציפיותיהם של ההורים לגבי חינוכם של הילדים , כמו גם את ציפיותיהם של הילדים מבית הספר ; והן מעצבות גם את מערכת הציפיות בין המורות לבין עצמן , או בין מורות למפקחות , כמו גם את הציפיות של כל מורה ומורה מתלמידיה . קהילה הפועלת מתוך הכרה היסטורית בערך הקבוצתי של החינוך , תטפח אצל הורים וילדים ציפיות גבוהות , ותעודד את עיצובם של דפוסי פעולה , אישיים וקבוצתיים , שיגבירו את הסיכויים למימוש הציפיות . מפקחות , מנהלות ומורות הניצבות אל מול קהילה או שכונה המאופיינות בציפיות גבוהות , תעשינה , מצידן , ככל יכולתן כדי לעמוד , הן עצמן , בציפיות . לעומת זאת , מפגש בין קהילה לא מאורגנת , ששאיפותיה לגבי חינוך ילדיה לא גובשו לכדי מסגרת פעולה , ובין מורות ה"יודעות" שאף אחד לא יתאכזב מהן אם תלמידיהן יגיעו להישגים נמוכים , סופו שיוליך לכשלון חינוכי . החברה הישראלית צריכה להיפתח להתארגנויות קהילתיות מן הסוג אשר עד כה נתפס כ"פוגע באחדות העם" או כ"פוגע בבטחון המדינה . " חיזוק המערך הקהילתי של החברה יכול רק לתרום לחיזוק החברה כולה . מנגנון המדינה איננו יכול , ואף איננו צריך , לשאוף לשלוט בכל תחומי הפעילות של האזרחים והאזרחיות . המשימה שמימסד המדינה נטל על עצמו בשנות החמישים , "לחנך" את העולים מארצות ערב , נועדה לכשלון מרגע שהוחלט לבצעה תוך התעלמות מרצונותיהם של העולים עצמם , ותוך דחיקתם מכל מסגרת של השפעה . לעומת זאת , כל תכנית שהצליחה במידה כלשהי , הצליחה משום שנעשתה תוך משא ומתן מתמשך עם קהילות או שכונות — כדוגמת הרפורמה , שמבחינת תושבי השכונות המבוססות של הערים הגדולות היא סיפור של הצלחה . מערכת חינוך היא חלק מן המארג הקהילתי , היא שואבת ממנו ומחזקת אותו . מערכת חינוך ללא תשתית קהילתית היא מערכת תלושה , שאינה מסוגלת ליצור קשר אורגאני בין מורה לבין תלמידים , בין ספר הלימוד לבין הילד או הילדה , בין המסלול הלימודי לבין מסלולי החיים האופייניים לקהילה ; באותה מידה , קהילה ללא מערכת חינוך משלה היא קהילה החסרה כלי תודעתי , ארגוני ופוליטי חשוב ; מערכת החינוך מספקת לקהילה מקום עבודה ויצירה עבור יוצריה וסופריה , מהווה מקור לגיוס של פעילים

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר