פרק שמיני צפון ודרום

עמוד:208

בכיתה , אישרו את הממצאים הללו . במחקר הטוב ביותר שנערך עד כה על תפקודו היומיומי של בית ספר בשכונה מזרחית , מצא ארנולד לואיס מורות שכבר בכיתה ב' "ידעו" כי מרבית תלמידיהן נועדו להיכשל לפני הגעתם לתיכון ( לואיס , 1979 לפרק . ( 5 בשיעור טיפוסי מצא לואיס כי השתתפו בו לא יותר משבעה או שמונה תלמידים ותלמידות . השאר בילו בעולם משלהם — שיחקו ביניהם , בהו בחלל , הסתכלו מבעד לחלון וכיו"ב ; דבר שלא הפריע למורה , כל עוד לא הרעישו . בחדר המורות ידעו רוב המחנכות— מזרחיות ואשכנזיות כאחת —לומר כי ילדים הבאים מסביבה חברתית ותרבותית נחשלת לא יוכלו להצליח במערכת החינוך ( שם . ( 104 : רובן לא היססו לנתח בפני החוקר את "התרבות הפרימיטיבית" של ההורים ( שם : שם . ( מנהל בית הספר נשא את עיניו כל העת לקידום לבית ספר שאינו " טעון טיפוח . " המפקח דיבר בחרדה על "הג'ונגל הזה חסר התקווה , " ולא היסס לשלוח לשם מורות חסרות הכשרה בטענה שמרבית התלמידים ממילא יפנו בבוא העת לעבודות פשוטות > שם . ( 133 : מחקר דומה שנערך בעיירת פיתוח גדולה העלה ממצאים דומים ( סטרונין , . ( 1986 את המלאכה שמתחילות המורות מסיימות היועצות . תפקידן של אלה לכוון את בוגרי בית הספר היסודי לחטיבות הביניים המתאימות ולהקבצות בתוכן , לפי הישגיהם הלימודיים , ועד לפני שנים מספר , כאשר החליט משרד החינוך על ביטול מבחני הכושר הקבוצתיים ( האיץ , ( 3 . 3 . 86 —גם על סמך הישגיהם במבדקים פסיכרמטריים ( בהם מותר להשתמש גם כיום , לפחות ברמה האישית ; האיץ , . ( 30 . 11 . 87 מחקר שנערך על תהליך ההכוון של היועצות בעיר אחת מצא כי יש הבדל ברור בין בתי ספר מבוססים לבתי ספר ל"טעוני טיפוח" — באלה האחרונים , לגורם העדתי יש השפעה רבה על החלטות היועצת : "כאשר השפעות כל המשתנים האחרים מפוקחות , יגברו הסיכויים שתלמיד ממוצא אשכנזי בבתי ספר אלה יופנה למסגרת לימודים ברמה גבוהה יותר מאשר תלמיד ממוצא מזרחי" ( יוגב ורודיטי , . ( 505 : 1984 סיכוייהם של תלמידים בבתי ספר אלה להיות מוכוונים להמשך לימודים במסלול ירוד באיכותו גוברים , אם הם מוגדרים כ"בעייתיים" ] " ' קיימת ] מעין 'סלקציה כפולה ... ' בתהליך ההכוון בידי היועץ . כדי להיות מופנה למסלול לימודים יוקרתי , על התלמיד 'טעון הטיפוח' לא רק להצטיין בלימודים , אלא רצוי גם שלא יתוייג על ידי המורים או היועצים כ'בעייתי "' ( שם . ( 506 : למותר לציין כי בבתי ספר ל"טעוני טיפוח , " בהם קיים מרחק מעמדי ניכר בין המורות לתלמידים , המתבטא , בין השאר , בהבדלים בלשון , בלבוש ובדפוסי התנהגות , סיכוייהם של תלמידים ותלמידות להיות מוגדרים כבעייתיים גבוהים במיוחד ; הדבר בא לידי ביטוי ברור במספר הגדול של

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר