פרק שמיני צפון ודרום

עמוד:204

הפך לדבר מובן מאליו : בית ספר טוב . בשכונות המזרחיות המודל המעשי העיקרי היה עתה בית הספר המקצועי , וקיומו התקבל , בהדרגה , כחלק מן ההווייה הקיומית , ער כדי כך שהורים רבים , גם בקרב המעמד הבינוני החדש , הפנימו את הגישה המימסדית , לפיה חינוך מקצועי הוא דבר טוב עבורם , והאמינו כי "כדאי שיהיה לילד מקצוע ביד . " מה שסייע להפנמה זו היה העובדה שחווית "טעוני הטיפוח , " שהיתה מתחילתה מבוססת על דעה שלילית כלפי כל המזרחים , ולא רק החלק העני שבהם , אכן דבקה בשכונות שלמות , וגם ילדי המעמד הבינוני החדש לא יכלו להימלט ממנה . לנוכח "הקשיים האינטלקטואליים" המתמשכים , היה ק ל גם להורים אלה לסגל לעצמם מטרה השכלתית נמוכה עבור ילדיהם . החינוך המקצועי , בו למדו בסוף שנות השבעים שני שלישים מבני הנוער המזרחים ( כהנא וסטאר , , ( 26 : 1984 איננו , כפי שרבים סבורים , חינוך תיכון רגיל , שכל ההבדל בינו ובין חינוך תיכון אחר הוא בתוכן הלימודים — כדוגמת ההבדל בין טכניון לאוניברסיטה , מוסדות שכל אחד מהם מעניק תואר אקדמי , אלא שבאחד לומדים , לדוגמא , הנדסת מכונות , ואילו בשני לומדים ספרות או היסטוריה . בתי ספר מקצועיים שכאלה אכן קיימים , אלא שהם מיעוט קטן במערך החינוך התיכון המקצועי בארץ , ולומד בהם רק מיעוט מתוך עשרות אלפי תלמידי ותלמידות החינוך המקצועי . בתי ספר מקצועיים בודדים אלה , בדוגמת בית הספר להנדסאים שליד אוניברסיטת תל אביב , או בסמ"ת שליד הטכניון בחיפה , אכן משתווים ברמתם לבתי ספר עיוניים , והם נהנים מיוקרה רבה ומושכים אליהם תלמידים טובים בעלי נטייה מדעית טכנולוגית או הנדסית , השואפים לקריירות של מדענים או חוקרים בתעשיה . תלמידי החטיבה העליונה שלהם ניגשים לבחינות הבגרות בשיעורים דומים לאלה של בתי ספר עיוניים טובים , ואף זוכים לשיעורי הצלחה דומים . אלא שרוב תלמידי החינוך המקצועי אינם לומדים לקראת תעודת בגרות , ואינם מקבלים הכשרה המאפשרת המשך לימודים גבוהים , לא בטכניון ולא באוניברסיטה . נתונים של המרכז לחינוך טכנולוגי של משרד החינוך לשנת 1986 מלמדים כי מחצית מכלל תלמידי החינוך המקצועי —משרד החינוך אוהב לקרוא לו "טכנולוגי" —לומדים במסלולים שאינם מכשירים כלל לבגרות , אלא מעניקים תעודת גמר : מסלול מקצועי רגיל ( מסמ"ר , ( מסלול מקצועי מיוחד ( מסמ"מ ) ומסלול הכוון . תלמידים אלה , ... " רמת הלימודים אינה מאפשרת להם להגיע לתעודת בגרות ] ... הם ] מקבלים תעודת גמר מקצועית ... מסלול ההמשך העיקרי האפשרי לקבוצה זו הוא במשק התעשייתי והיצרני" ( משרד החינוך , . ( 6 : 1986 המחצית השניה לומדת

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר