פרק שמיני צפון ודרום

עמוד:199

להעריך ; זילברברג נוקבת במספר של 1 , 000 תלמידים לתואר ראשון , כלומר , כ 300-250 בכל מחזור ( זילברברג , ;( 14 : 1987 גם בהנחה שכולם אשכנזים , הרי זו תוספת לא גדולה . גם בתוספת שתי הקבוצות הללו , נראה כי שיעור האשכנזים הלומדים במוסדות העל יסודיים נמוך משיעור הלמידה של צעירי וצעירות ארצות הברית , העומד על כ ; 509 & יתרה מזאת , הוא נמוך באורח משמעותי משיעור הלמידה של קבוצות ספציפיות בקרב הדור הצעיר בארצות הברית , ובמיוחד מזה של היהודים , המתקרב , כפי שצויין בפרק המבוא , לכ . 90 % המחשה למידת הפגיעה של המיון בצעירים וצעירות אשכנזים בני המעמד המבוסס מצוייה בפעילותה של קבוצת לחץ שקמה לאחרונה בדרישה להקים מוסדות אוניברסיטאיים פרטיים , בהם יוכלו ללמוד אלה אשר לא התקבלו למוסדות הקיימים . קבוצת לחץ זו הצליחה להביא להקמתו של בית ספר פרטי למשפטים באוניברסיטת תל אביב ובית ספר של המכללה למנהל ( האיץ , . ( 28 . 6 . 90 שכר הלימוד בבתי ספר אלה יהיה גבוה פי שניים עד פי שניים וחצי משכר הלימוד הקיים ( שם = שם . ( עבור מיעוטי היכולת מציעים אנשי קבוצת לחץ זו הקמתן של מכללות "בנוסח האמריקאי , " דהיינו , בעלות רמה נמוכה , בערי השדה . אך למרות שהמיון הכפייתי פוגע כיום גם במעמד האשכנזי המבוסס , בכל זאת חלקו של מעמד זה ברווחים שמעניקה ההשכלה התיכונית והגבוהה גדול יותר מזה של כל שאר קבוצות האוכלוסייה בישראל . הנתונים המעניינים ביותר בהקשר זה הם אלה שאספו מטרס , נועם ובר חיים , במסגרת סקר ארצי שערכו על ילידי 1954 —דהיינו , צעירים אשר בשנת 1980 היו בני 26 ( מטרס , נועם ובר חיים , . ( 1984 באורח תמוה ביותר , כלל הסקר רק גברים יהודים , ועל כן התמונה המתקבלת ממנו היא חלקית ביותר,- אך גם כך היא מאפשרת המחשה ברורה של המגמות הכלליות אחריהן עקבנו עד כה . הסוקרים בדקו , באמצעות שאלונים , את מסלול הלימודים , השירות הצבאי והתעסוקה של מדגם מבני השנתון , והעלו תמונה של אי שוויון ברור בין גברים אשכנזים ומזרחים . מחצית מן האשכנזים הופנו בגמר בית הספר היסודי למסלול עיוני לבגרות ( לעומת 2096 מן המזרחים ) ( שם 41 % , ( 52-. מכלל בני השנתון האשכנזים אכן קיבלו תעודות בגרות ( לעומת 11 ' 70 מן המזרחים ) ( שם 14 % ;( 81-80 : מקרב בני השנתון האשכנזים שרתו בצבא בקצינים ( לעומת 3 % > מן המזרחים ;( שיעור הקצינים היה גבוה במיוחד בקרב בעלי תעודת בגרות , תעודת בגרות חלקית ותעודת גמר עיונית ( שם ;( 102-101 : בעלי תעודות הבגרות היו החלק הדומיננטי בקרב בני השנתון שלמדו במוסדות להשכלה גבוהה ( שם 43 % ;( 117 : מהאשכנזים

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר