פרק שמיני צפון ודרום

עמוד:195

מאחורי האמירה שרק חלק "מעוניינים" או "רואים עצמם מתאימים" מסתתרת , למעשה , החלטה של ראשי המוסדות להשכלה גבוהה להעמיד סכר בפני הזרם הגובר של מועמדים להשכלה גבוהה , ולשמור את התואר האוניברסיטאי למה שע . א . סימון כינה בשנות החמישים בשם "עילית משרתת . " פרסום של המועצה להשכלה גבוהה משנת 1987 קובע כי "הדעה הרווחת [ בקרב אנשי האוניברסיטאות ; ש . ס [ . היא שגידול זה [ במספר מקבלי תעודת הבגרות ; ש . ס [ . היה מלווה בירידת רמה במידה משמעותית , ושלא כל מקבלי תעודת בגרות כיום מתאימים ללימודים אקדמיים" ( זילברברג , . ( 11 : 1987 האוניברסיטאות החלו מעמידות תנאים חדשים בפני המבקשים להתקבל אליהן , בנוסף על תעודת הבגרות : בחינות כניסה הכוללות מבחנים פסיכומטריים וכן בחינות באנגלית ובמתמטיקה ( בן שחר ובלר , . ( 1980 ב 1981 הוקם בירושלים המרכז הארצי לבחינות ולהערכה . במקביל החלה לפעול גם ועדה בין אוניברסיטאית לענייני קבלה . ועדה זו יצאה ב 1987 במתקפה נגד חלק גדול מתעודות הבגרות , בייחוד אלה הטכנולוגיות ואלה המבוססות על בחירה חופשית , יחסית , של מקצועות לימוד על ידי התלמידים , לפי תכנית שהונהגה עוד באמצע שנות השבעים ( יוגב , . ( 1980 הוועדה קבעה כי בעתיד תחשב כקבילה באוניברסיטאות רק תעודת בגרות המכילה 3 יחידות , לפחות , במתמטיקה , 4 יחידות , לפחות , באנגלית , ו 5 יחידות במקצוע ראשי נוסף מתוך רשימה שהוועדה קבעה ( הוועדה הבינאוניברסיטאית למדיניות קבלה , . ( 1989 כל תעודה אחרת , הצהיר ראש הוועדה , איננה אלא "פיסת נייר" ( הארץ , . ( 8 . 10 . 86 כיון שחלק גדול מבתי הספר בארץ , ובייחוד אלה שבשכונות ובעיירות הפיתוח , אינם מסוגלים לעמוד בקריטריונים אלה , בין השאר בגלל העדר מורות ומורים מוסמכים המסוגלים ללמד את המקצועות הנ"ל ברמה הנדרשת , פירושה של ההחלטה החדשה הוא פתיחת האוניברסיטאות בפני מיעוט קטן —חזרה ל"ימים הטובים" של שנות החמישים והששים . צמצום הפתח מלמעלה יצר לחץ גדול בדרגים הנמוכים יותר של מערכת החינוך , מצד אלה אשר רצו להבטיח כי ילדיהם יעברו בו בבוא היום . לחץ זה נענה על ידי יזמים חינוכיים אשר מחו נגד השקעת המשאבים ב"טעוני טיפוח" בלבד , וקראו לטיפוחם של ה"מצויינים . " התוצאה היתה פתיחתן של מסגרות חינוך "ייחודיות" למיניהן . כיום יש בישראל גנים ייחודיים , בתי ספר יסודיים ייחודיים — ל"אמנויות" או ל"טבע" — וכיתות " ייחודיות" בבתי ספר תיכוניים מקיפים . לצד כל אלה פועלת מערכת מיון דקדקנית , המקפידה לסנן כל תלמיד ותלמידה המאיימים לפגוע ב"ממוצע ההצלחות" של בית הספר התיכון .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר