פרק שביעי המעמד הבינוני הערבי והמפגש משני עברי הקו הירוק

עמוד:182

הערביים בישראל אינם 'עקורי תרבות' ובשל כך אין הם זכאים להנות מתוכניות הסיוע , הטיפוח וההעשרה השונות הנהוגות במיגזר היהודי . האזרחים הערבים בישראל חולקים על עמדה זו של משרד החינוך והתרבות , וסבורים כי גם לחברה הערבית ילדים טעוני טיפוח" ( צרצור , . ( 494 : 1985 למסקנה דומה הגיעה גם הוועדה המממשלתית הנ"ל לבדיקת החינוך הערבי : "בחינוך היהודי קיימות זה מכבר פעולות מיוחדות המכוונות לקידומם של ילדים המוגדרים תלמידים טעוני טיפוח . נושא זה אינו מופעל בחינוך הערבי , למרות שקיים דמיון רב בין מצבם של תלמידים ערביים לא מעטים ובין מצבם של ילדים יהודים שהוכרו כטעונים טיפוח ; ואנו ממליצים להפעיל את נושא 'הטיפוח' גם בחינוך הערבי . .. ( משרד החינוך , . ( 6 : 1985 מעבר לשאלה מהו טיב השינוי הדרוש כדי לשפר את הישגי התלמידות והתלמידים הערבים , השאלה הארגונית המרכזית היא מי יחולל את השינוי . בעניין חינוכם של מזרחים , כפי שראינו , היוזמה למדיניות חדשה באה מן השר עצמו ומיועציו , כאשר המשרד כולו נרתם למשימה . המיגזר הערבי עדיין לא זכה לתנופת שינוי ברמה שכזאת . בהעדר יוזמה ממשלתית , נופלת מעמסת השינוי על שכם הקהילות הערביות , הכפריות והעירוניות . אלא שהתשתית הארגונית של קהילות אלה אינה ערוכה לשינוי שכזה . הוועדה לבדיקת החינוך הערבי קבעה בדו"ח משנת : 1985 "תפקידיה של רשות חינוך מקומית מוטלים על פי חוק על ראש הרשות המקומית , ונהוג שהוא מוציא את אחריותו וסמכויותיו אל הפועל באמצעות מנהל מחלקה לחינוך . זה תפקיד מורכב הדורש מבעליו לימוד והתמחות ... בסקטור הערבי מונו עד כה מנהלי מחלקה לחינוך רק בעשרה יישובים , ועוד שלושה עמדו להתמנות במהלך דיונינו" ( משרד החינוך , . ( 13 : 1985 הוועדה המשיכה וציינה כי לפחות בחלק מן המקרים "נתמנו לתפקיד זה אנשים שהתאמתם לתפקיד לא נבדקה במידה מספקת" ( שם : שם . ( גם האגף לחינוך הערבי במשרד החינוך רחוק מלהיות גוף המסוגל לקחת על עצמו משימה של שינוי מקיף . האגף , כפי שראינו בפרקים קודמים , היה מאוייש במהלך השנים בעיקר ביהודים . רק ב 1986 מונה לראשונה סגן מנהל אגף ערבי , ורק ב 1987 מונה מנהל אגף ערבי . חמור מכך , האגף אינו נהנה מתקציב כולל עצמאי , אלא נסמך על הקצבות המוקצות למיגזר הערבי במסגרת כל אגף ומחלקה במשרד החינוך ( צרצור , . ( 493 : 1985 האגף גם לא משמש כמסגרת המאגדת , מגבשת ומאחדת את אנשי החינוך הערבים בבתי הספר וברשויות המקומיות , מזינה אותם וניזונה מהם — כפי שקורה , לדוגמא , באגף לחינוך הממלכתי דתי — אלא כיחידת מטה ה"מורידה"

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר