פרק שביעי המעמד הבינוני הערבי והמפגש משני עברי הקו הירוק

עמוד:181

היסודיים הערביים , רק שני שלישים מן התלמידים והתלמידות שהתחילו את לימודיהם בכיתה א' ( שם . ( 11 : מה שגורם לצעירים ולצעירות מזרחים לשהות במסגרת לימודית יותר מבני גילם הערבים הוא , כפי שראינו , החינוך המקצועי . זאת היתה מטרתו של החינוך המקצועי מלכתחילה — להעניק תחושה של "מסגרת , " שהנוער "לא ברחוב . " הרחבת החינוך המקצועי ביטאה מדיניות חינוך שנקודת המוצא שלה היא ויתור מראש על סיכויי לימוד ראוי לשמו של שכבה חברתית גדולה ביותר . ויתור זה הוסווה על ידי עצם הקמה של מה שהוצג כ"מסגרת חינוכית . " והנה , גופים ואנשי חינוך ערבים — ויהודים — המבקשים שיפור במצב , מציעים מזה זמן לנקוט צעדים דומים לאלה שננקטו בעיירות הפיתוח ובשכונות , כדי לפתור את בעיית הנשירה . אנשי החינוך הערבים הדורשים זאת עוטפים את הצעותיהם במעטה של קובלנה על קיפוח תקציבי , אולם אין בכך כדי להסוות את העובדה שהם מבקשים , עבור אלה מבני עדתם שגורלם החברתי לא שפר עליהם , את אותו הדבר שאנשי חינוך אשכנזים הציעו לצעירים ולצעירות המזרחים : מסגרת חינוכית המוגדרת מראש כפחות טובה . כך , למשל , יוצא סוציולוג ערבי נגד אלה הטוענים כי הערבים , בארץ וארצות ערב , ניחנים בגישה שלילית לחינוך הטכנולוגי ; הוא מציין כי ... " הצורך בפיתוח חינוך מקצועי טכנולוגי הוא צורך דחוף וכדאיות ההשקעה בו , מכל הבחינות , גדולה מאד , ואפילו ... עדיפה על ההשקעה בחינוך העיוני" ( חידר , ; 15 : 1985 ר' גם מרעי ודאהר , . ( 105 , 100 : 1976 מפקח לשעבר יהודי בחינוך הערבי קובע כי "הפגם המרכזי של החינוך העל יסודי במיגזר הערבי הוא היחס הלא נכון בין החינוך העיוני לחינוך המקצועי . במדינות רבות , כולל מדינות ערב וישראל , הגיעו למסקנה שיש לעודד את החינוך המקצועי ולהוריד את אחוז המתקבלים לחינוך העיוני" ( וינטר , . ( 172 : 1981 ועדה של משרד החינוך לבדיקת החינוך הערבי , שעל חבריה נמנו גם פקידים ומפקחים ערבים , המליצה ב 1985 " להרחיב את המוסדות של הנתיב הטכנולוגי למען תוכל להיקלט בו כמחציתם של התלמידים בגיל " 17-14 ( משרד החינוך , . ( 33 : 1985 ברוח המלצות אלה הקים ב 1985 המהנדס איברהים עודה , מפקח על החינוך המקצועי , את "הקרן לפיתוח החינוך המקצועי טכנולוגי במיגזר הערבי בישראל , " ( הארץ , ( 20 . 10 . 85 ושנה לאחר מכן אירגן משלחת של 3 אנשי ציבור ערבים שיצאו לארצות הברית כדי לגייס כספים לפיתוח החינוך הטכנולוגי ביישובים הערבים ( האדץ , . ( 2 . 11 . 86 דומה המצב בנוגע לחינוך היסודי . צרצור קובל על כך ש"לפי התפיסה והמדיניות של משרד החינוך אין טעוני טיפוח ערביים , כי התלמידים

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר