פרק שביעי המעמד הבינוני הערבי והמפגש משני עברי הקו הירוק

עמוד:176

כפי שכבר ציינו , גם במשרד החינוך עצמו יש דלתות החסומות בפני ערבים , והמעטים המגיעים לדרגות בכירות מוגבלים בפעילותם . אדם המכיר את המערכת מבפנים מעיד כי "במערכת החינוך הערבית אפשר להבחין ... במידה של חשד וחוסר אמון בין הדרגים השונים . השלטון חושד במשכילים ובעובדי ההוראה הערביים ואינו מניח להם לתפוס עמדות מפתח במערכת החינוכית הערבית ; הוא מאייש תפקידי חינוך בכירים ביהודים . פעולה זו יוצרת חשד גם בקרב הצד השני — המשכילים ועובדי ההוראה הערביים — באשר לכוונות השלטון כלפי חינוך ילדי הערבים בישראל . חשד זה גובר והולך על רקע העובדה שענינים חשובים , ולעתים גם בלתי חשובים , נחתכים על ידי היהודים בלבד " ... ( צרצור , . ( 485 : 1985 חשדנות הדדית זו מהווה מחסום רציני בפני יצירת תשתית של שיתוף פעולה פורה בין ארגונים אזרחיים —משכילים , מורים , או הורים —ובין הרשויות , שהוא הדרך היחידה להביא לשינוי מרחיק לכת במערכת החינוך בכפרים ובשכונות הערביות . "במדינה יהודית ציונית , " מציין צרצור , "חייב האזרח ( כמו בכל מדינה אחרת ) לאמץ את האידיאולוגיה הבסיסית של המדינה , על מנת לקבל את המגיע לו ממנה וכדי להתקדם ולממש את זכויותיו האזרחיות . במדינת ישראל יש תפקידים התובעים מן הנושאים בהם תודעה ציונית מובהקת והאזרח הערבי אינו יכול , לפי עצם שיוכו , לקבל את האידיאולוגיה של התנועה הציונית ולפיכך , למעשה הוא מנוע מלמלא תפקידים כאלה במדינה" ( שם . ( 479 : ההפרדה במקומות המגורים , המלווה במידה גדולה של זרות תרבותית , פועלת גם היא לחיזוק ההבדלים המעמדיים . עצם המעבר לאוניברסיטה מהווה עבור אלה אשר מגיעים לשעריה מבחן קשה . בעוד שעבור הסטודנטים היהודים , ובעיקר אלה מן השכונות המבוססות בערים הגדולות , האוניברסיטה מהווה המשך ישיר , במידה רבה , למסלול התקדמות הכולל את התיכון העיוני ואת מבחני השירות הצבאי , עבור הערבים זוהי פסיעה אל עולם שאת אורחותיו עליהם ללמוד לראשונה . לסטודנטים יהודים יש ידע רב , יחסית , על מבנה האוניברסיטה ועל האפשרויות האישיות , ידע המסופק לעתים קרובות עוד בבית הספר התיכון . לעומת זאת , רק מעטים מבין הסטודנטים הערבים החדשים מצויירים במידע עדכני מוסמך ( רכס , . ( 183 : 1981 יש גם בעיות הסתגלות ספציפיות : "בוגר התיכון הערבי המתקבל לאוניברסיטה אינו שולט במידה מספקת בעברית ובאנגלית . רבים מהסטודנטים קובלים על כך ששליטה בלתי מספקת בשתי השפות הללו פוגמת במהלך לימודיהם התקין ומערימה קשיים בהבנת ההרצאות , בקריאת ספרות מקצועית ובהתבטאות בכתב ובעל פה" ( שם . ( 183 : קשיי ההסתגלות

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר