פרק שביעי המעמד הבינוני הערבי והמפגש משני עברי הקו הירוק

עמוד:162

פרטית ערבית ויהודית מוצאים שמספר המבנים שנבנו יחסית לאוכלוסיה גבוה יותר אצל הערבים" ( שם . ( 26 : רוזנפלד הוסיף כי המהפך הכלכלי חל על מוסלמים ונוצרים כאחד , ואף סייע לצמצם את הפערים ששררו בכפר בין בני שתי העדות הדתיות ( שם . ( 16-15-. ההבדל העיקרי בין השתיים נותר בתחום החינוך ( שם . ( 25 : לאחר מלחמת ששת הימים חל שינוי משמעותי גם בתחום החינוך בכפרים ובשכונות הערביות בישראל . ואולם גם שינוי זה לא היה תוצאה של מדיניות ממשלתית מתוכננת . את המניע המיידי לשינוי סיפק הלם המפגש עם הפלסטינים שבצדו השני של הקו הירוק , ובייחוד עם אלה מביניהם שהשתייכו למעמד הבינוני והגבוה . אזרחיה הערבים של ישראל נדהמו לגלות כי מצבם בתחום החינוך אינו טוב כפי שחשבו , וכי שכניהם וקרוביהם , שברחו ב , 1948 הצליחו להשיג דברים שבישראל נחשבו לבלתי אפשריים : "אחד הדברים שכמעט לא היו עליהם חילוקי דעות היה כי החינוך לערבים בישראל טוב מאשר בירדן , " כתב העתונאי עטאללה מנצור ; " ומתברר כי לא . בטול כרם יש לפחות כמספר האקדמאים שיש לערבים בישראל " ! ( האדץ , . ( 19 . 1 . 68 ממשיך מנצור : "ערביי ישראל , שהתמרמרו במשך עשרים שנה כי קופחו , נהגו להסכים כמעט פה אחד כי חוק חינוך חובה , שהביא לפתיחת בית הספר בכל יישוב ערבי , קטן כגדול , הוא הישג גדול . עם פתיחת הגבול הוברר להם כי בירדן אמנם לא היה חוק חינוך חובה , אבל היה חינוך חינם , והיה ביקוש רב ( גם בירדן אבל בעיקר בארצות המפרץ הפרסי ) לבוגרי תיכונים ואוניברסיטות , והדבר דרבן הורים רבים להבטיח את השכלת בניהם . אמנם לא היתה עד לפני שלוש שנים אוניברסיטה בירדן , אבל אלפי ירדנים מצאו דרך לקבלת מענקי לימוד בארצות ערב . התחרות על ההשפעה בירדן ( ובעיקר ההשפעה על הפלשתינאים ) גרמה תחרות של אוניברסיטות מצרים , סוריה , עירק , כוויית ולבנון על סטודנטים אלה . גם לאוניברסיטות אירופה וארצות הברית מצאו דרכם סטודנטים ערבים מהרי יהודה ושומרון יותר מאשר מישראל ... לתושבי הערים ולאנשי המעמד הבינוני והגבוה בירדן היה קל ללמוד וגם למדו בזול באוניברסיטאות . " " נדמה" סיכם מנצור , "כי המגע הישיר והחופשי של אלפי ערבים מישראל עם תושבי ירדן ומצרים לשעבר הביאו לערביי ישראל אפשרות של ראיית מצבם בפרספקטיבה . " ... ואכן , פתיחת הגבולות גילתה לעין כל כי רבים מן הפלסטינים שעקרו ב , 1948 או מאלה שבאו אז תחת שלטון ירדן , הגיעו להישגים לימודיים גבוהים ביותר . בזמן שבישראל המשיכו האחראים על גורלם החינוכי של הערבים , דוגמת מנהל האגף לחינוך הערבי , עמנואל קופלביץ , לטעון

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר