פרק ששי הרפורמה: להוציא את התבן מן הבר

עמוד:153

לחטיבה" ( שם : שם . ( החינוך המיוחד לבש מימדים גדולים ביותר ; בשנות השמונים שהו במסגרות השונות שלו כ 60 , 000 גילאי בית ספר יסודי וחטיבת הביניים ; רובם המכריע היו ילדים עם יכולת לימודית רגילה , שהופנו לחינוך המיוחד עקב בעיות התנהגות או בשל היותם "נפגעי הסביבה" ( משרד החינוך , . ( 63 : 1984 במינוח כללי יותר , יש להניח כי מדובר בילדים שלא תאמו את הדימוי הנורמאטיבי של "תלמידי תיכון , " ועל כן נותבו על ידי בית ספרם אל החינוך המיוחד . רוב תלמידי בתי הספר המיוחדים ותלמידי הכיתות המיוחדות בתוך בתי הספר הרגילים הם מזרחים ( למ"ס , 1985 : לוח . ( 4 האינטגרציה לא הושגה גם בבתי הספר המקיפים , אלה שנועדו למזג תחת גג אחד מסלולים מקצועיים ומסלולים עיוניים . ברבות מעיירות הפיתוח הפך המסלול העיוני של בתי הספר המקיפים נתיב ייחודי לבני המיעוט האשכנזי ולבני ובנות שכבת המנהיגות ובעלי העסקים המקומית . החיים המשותפים בין כתלי בית הספר לא יכלו להוות פיצוי על עומק הקו המפריד . "לא עבר זמן רב , " כתבה עליזה לבנברג על שהתרחש במקיף של קרית שמונה , "עד שהוברר לכל , שהפער בין [ הכיתה העיונית והכיתות המקצועיות ] הולך וגדל בקצב מהיר . כך התהוותה לעינינו , בתוך בית הםפר , אותה דיפרנציאציה , האופיינית בדרך כלל לשני הסקטורים — הוותיקים והעולים . נוצרה שכבת ילדים עשוקים בתוך חברת הילדים העשוקים . הניגודים הלכו והחריפו היות וה'עיוניים' עלו במהירות בזכות יכולתם , כוח רצונם ולחץ התנאים . כעבור זמן מה התברר , שדור זה של נערים בעלי כשרון , שהוא דור ראשון לחינוך תיכון , מתגאה שבעתיים בהישגיו וחש בעליונותו על ה'מקצועיים ; ' ואלה , מצידם , מגיבים במרירות כלפינו , המורים , ובגישה אמביוואלנטית כלפי הכיתה העיונית , גישה שיראת הכבוד מהולה בה בהסתייגות בולטת . כיוון שכל אדם , או קבוצה , החשים עצמם נחותים , זקוקים לשעיר לעזאזל שכלפיו ניתן להפגין עליונות , בזים רבים מן ה'מקצועיים' לאלו מבני גילם , שאינם לומדים כלל , אלא עובדים " ... ( לבנברג , . ( 72 : 1965 מחקר שהתפרסם ב 1979 העלה כי כשלושה רבעים ממנהלי בתי הספר המקיפים , ולמעלה משני שלישים מן המורים בהם , סבורים כי מעמד המגמות המקצועיות נחות מזה של אלה העיוניות ( דורון ומילין , . ( 389 : 1979 בקרב התלמידים , המגמות המקצועיות היחידות שזכו להערכה היו אלה המובילות לבחינות בגרות ( שם . ( 398 : אנשי ציבור ופקידי משרד החינוך ביקשו להצדיק את המדיניות החדשה באומרם שתלמידים ותלמידות הרוצים והמשתדלים יכולים לעבור למסלולים הטובים . בפועל התברר כי המעבר הוא קשה . עליזה לבנברג

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר