פרק ששי הרפורמה: להוציא את התבן מן הבר

עמוד:152

בינם לבין בני גילם האשכנזים —היו הישגיה של הרפורמה מצומצמים בהרבה . שעה שהוחל בביצוע הרפורמה , כבר היו בידי מערכת החינוך כל אותן מסגרות אשר איפשרו להפריד בין בני ובנות המעמדות והעדות השונים —מערכת החינוך ל"טעוני טיפוח , " ההקבצות , בתי הספר המקצועיים . מיסודם של המסלולים הנפרדים הוביל בתוך זמן קצר לתוצאות שעמדו בניגוד מוחלט למטרותיהם המוצהרות של הפוליטיקאים אשר דחפו לביצוע הרפורמה והאינטגרציה . " מחקר חטיבות הביניים , " שנערך על ידי מדעני חינוך מן האוניברסיטה העברית בירושלים ומאוניברסיטת תל אביב , על פי בקשתו של משרד החינוך והתרבות , והתבסס על מעקב שנמשך ארבע שנים , החל מ , 1972 העלה כי "לא זו בלבד שרוב החטיבות מיצו את האפשרויות המעוגנות בתקנות כדי להפחית את ההטרוגניות [ דהיינו , את המיזוג בכיתות בין מזרחים לאשכנזים ; ש . ס , [ . אלא שכמה חטיבות אף הפעילו אמצעים נוספים , בלתי תיקניים , לשם כך" ( חן , כפיר ולוי , . ( 385 : 1976 המחברים מנו את האמצעים הבלתי תיקניים . א . הומתניזציה של כיתות האם , על ידי שימוש בשיטות סלקציה שיצרו כיתות הומוגניות , שונות זו מזו בהרכב תלמידיהן , בתוך אותה שכבה ; ב . אי מניעה ואפילו עידוד של נשירת תלמידים "חלשים" אל מחוץ לבית הספר ; ג . "נטייה כללית לדיפרנציאציה ולטיפול והצבה סלקטיביים של התלמידים ... המתבטאים בארגון מחודש של כיתות האם במעבר משנה לשנה , באינטנסיביות הייעוץ וההכוון וכנראה באווירה כללית , השוררת בין כותלי המוסד החינוכי" ( שם : שם . ( עקיפה זו של מטרות מדיניות האינטגרציה היתה בולטת במיוחד בבתי הספר של החינוך הממלכתי דתי ( שם ; 395-394 = וכן הוועדה הציבורית לבדיקת הרפורמה במערכת החינוך בישראל , . ( 36-35 : 1979 בשני הזרמים , כאחד , היתה מדיניות ההומוגניזציה נפוצה במיוחד בבתי ספר עם אחוז גבוה של תלמידים מזרחים ( חן , לוי וכפיר , ; 395-394 : 1976 רש , ענבר ואדלר , . ( 228 : 1977 במלים אחרות : הרפורמה והאינטגרציה גרמו לכך שמזרחים ואשכנזים ייפגשו תחת גג בית ספר אחד —אך לא באותה כיתה . תוצר חמור נוסף של הקמת חטיבות הביניים האינטגרטיביות היה ההפנייה הגוברת של תלמידים "חלשים" אל מסגרות החינוך המיוחד . לחינוך המיוחד הופנו עתה "ילדים רבים שיש להניח , כי בהסדר הקודם , בו למדו כל התלמידים בביה"ס היסודי עד סוף כיתה , 'ח לא היו מגיעים אליו כלל" ( חן , כפיר ולוי , . ( 384 : 1976 החוקרים מצאו כי "ככל שהחטיבה צמודה לתיכון סלקטיבי ויוקרתי יותר , מנופה ממנה ע"י הרשות המקומית ונציגיה שכבה רחבה יותר של ילדים מתקשים , עוד לפני שהם מגיעים

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר