פרק ששי הרפורמה: להוציא את התבן מן הבר

עמוד:141

ב 1959 תזכיר לשר החינוך על מצב הרפורמה בחינוך בעולם , שכלל המלצות לגבי דרך ביצועה בישראל . בתזכיר הקפיד סמילנסקי לציין מה תכליתה של הרפורמה . כל מדינות אירופה המערבית . כתב , נוהגות מיון מוקדם של תלמידים למוסדות העל יסודי , וזאת לאור הגידול הרב במספר הצעירים והצעירות השואפים להשכלה ולמוביליות בעידן המודרני ; כך , המשיך , בוחרים שם כ 20 % מכלל בוגרי בתי הספר היסודיים להמשך לימודים עיוניים ( סמילנסקי , . ( 365-364 : 1961 סמילנסקי היה חבר , יחד עם פראוור , בוועדה לבדיקת מבנה החינוך , שנקראה על שמו של זה האחרון , שישב בראשה . על אלה יש להוסיף את הפקידות הבכירה במשרד החינוך , שנדבקה באידיאולוגיה "מנג'ריאלית" ( managerial ) נוסח ארצות הברית , המעצמה העולה והמצליחה של שנות החמישים , אידיאולוגיה אשר קנתה לה מעריצים בקרב הפקידות הממשלתית . דוברים נלהבים של גישה זו היו , בין השאר , י . שריד , שהיה באותה עת משנה למנכ"ל משרד החינוך , ומאוחר יותר , בשנות הששים , היה למנכ"ל ; ופקיד בכיר נוסף , י . גזית . בדיון של ועדת החינוך של מפא"י שהתקיים במאי 1957 טענו השניים כי " כל מהותו של השינוי [ הוא בכך ] שתהיה דיפרנציאציה" ( שריד ) וכן , "אני חושב שיש צורך בדיפרנציאציה כדי להוציא את התבן מן הבר" ( גזית ) ( לוי , . ( 40-39 : 1987 מול אלה התייצבו מורי החינוך היסודי , ובעיקר הסתדרות המורים . זו גילתה עמדה עקיבה בזכות חינוך אחיד ושוויוני ו וזאת בניגוד למגמות התחרותיות וההשגיות שניסה להכניס משרד החינוך . הסתדרות המורים התנגדה לניסוי באר שבע , שהחדיר את ההקבצות למערכת החינוך הישראלית ; לנסיונות לפתח תוכניות לטיפוח מחוננים ; ולקיום מבחן המיון בסיום כיתה , 'ח הלא הוא הסקר ( לוי . ( 30 : 1987 , באשר לרפורמה , טען שלום לוין , מזכ"ל הסתדרות המורים , כי "במידה וילדי העולים לא יקודמו לפני גיל , 12 משמעותה האמיתית של 'האינדיבידואליזציה' בחטיבת הביניים היא סגרגציה" ( מצוטט אצל לוי , . ( 69 : 1987 עוד טען כי הפרדת ילדים טעוני טיפוח מחבריהם בראשית גיל ההתבגרות במסגרת קבוצות הקבצה לפי רמות , "ספק אם תקדם אותם בלמידה , אבל תגרום , ללא ספק , נזק חברתי" ( שם = שם . ( הרפורמה היתה תוצר ישיר של "תמונת החברה" החדשה , הלא שוויונית , שהלכה והתגבשה עם אימוץ תכנית התיעוש המזורז . כפי שכבר נאמר , חברה תעשייתית המבוססת על ניהול ריכוזי ועל ענפים עתירי עבודה , מפתחת לעצמה תמונה מדוייקת למדי של מיקומו של כל פרט פרט . הצורך במעבר לשש שנות חינוך תיכון , המלווה בתהליכי ניפוי קפדניים

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר