פרק חמישי אידיאולוגית הטיפוח

עמוד:132

הקרים המאפיינים את החברה הישראלית . סוציולוגים ופסיכולוגים מנסים להסביר עובדה זו על יסוד תרבות העבר של בני עדות המזרח מזה ועל יסוד ניתוח תנאי העוני בהווה מזה . מכאן ששאלת ההרכבה של כיתות הומוגניות או הטרוגניות , מבחינת היכולת של התלמידים לחשוב באופן מופשט ובהתאם לכך להתקדם לבתי םפר תיכונים עיוניים בקצב שווה לקצבם של תלמידים בעלי רקע תרבות וחברה אחר—שאלה זו היא שאלה דידאקטית פסיכולוגית שאין בינה ובן בעיית הגזע או העדה ולא כלום " ... ( שם . ( 23 .- יש להניח כי מרבית ההורים המשיכו להיות מסוייגים , ואולם הסיכוי ללמוד בבית ספר יוקרתי ו"לצאת מן המצוקה" הכריע את הכף , וכך נמצא מספר הילדים המספיק לביצוע הניסוי . הניסוי עצמו , דיווח פרנקנשטיין , הסתיים בהצלחה גדולה . 67 % מכיתת הניסוי הצליחו בבגרות הצלחה מלאה , לעומת רק \ 0 % מקבוצת הביקורת ( ילדים דומים שלמדו בבתי הספר אחרים , ללא שום מעקב או הוראה מיוחדת ;( הצליחו חלקית 27 % — בקבוצת הניסוי , 10 % בקבוצת הביקורת ; נכשלו 3 % — בקבוצת הניסוי , 20 % בקבוצת הביקורת ; נשרו 39 ^ 0— בקבוצת הניסוי , 609 ' 0 בקבוצת הביקורת ( בהם גם אלה שעברו למוסדות לימוד אחרים , לא עיוניים ) ( שם . ( 269 = "נמצא , " סיכם פרנקנשטיין , "כי שיטתנו ... יעילה יותר מהשיטה המנוגדת , הדוגלת בעקרונות ה'אינטגראציה "' ( שם . ( 269 : אלא שכמו לגבי כל ניסוי אחר , גם כאן עולה מאליה השאלה האם נבעו ההישגים מן השיטה שננקטה —או שמא היו תוצאה של גורמים אחרים , שלא הוכללו כלל בניסוי , או שלא הוכרו כבעלי השפעה אפשרית . הסבר חלופי לזה של פרנקנשטיין אנו מוצאים בסוף ספרו הוא , כאשר הוא מביא מדברי התלמידים שנתבקשו בסוף הניסוי להביע את דעתם . ההסבר שלהם היה הרבה יותר פשוט — ולא הזכיר ולו ברמז ( לפחות באותם קטעים המובאים בספר ) את שיטת ההוראה המשקמת : "כשאני חושבת על מה שגרם להצלחתם של רוב התלמידים בכיתתנו , " אמרה תלמידה בשם עדנה , "נדמה לי שהעיקר הוא תשומת הלב האישית , שניתנה לכל אחד מאתנו על ידי המורים והעובדת הסוציאלית " ... ( שם . ( 277 : תלמיד בשם עמוס חיזק את דבריה : ... " את העיקר אני רואה בכך שהמורים תלו אמונה בכוחות הטמונים בנו ... אני חושב שכל נסיון לעזור לתלמידים להיקלט בבית הספר התיכון העיוני צריך להתבסס על כך שהמורה יעורר בהם את האמונה בפוטנציאל שלהם וידע להפוך אותו לממשי" ( שם . ( 278 : ואילו תלמיד בשם חנן אמר את מה שאומרים תושבי שכונות ועיירות פיתוח

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר