פרק חמישי אידיאולוגית הטיפוח

עמוד:124

אשר טען כי ההפרשים בתוצאות המבדקים בין שחורים ללבנים , לא רק שהם נובעים מהבדלים תורשתיים , אלא שגם לא ניתן לצמצם אותם באמצעות החינוך . "היכולת להתחנך , " אמר פרנקנשטיין , '' אינה חייבת להתגלות ביכולת הילד להפיק תועלת משיטות ההוראה המקובלות , אף לא ביכולתו לזכות בסיפוק צרכיו האינדיבידואליים ( על פי 'הפוטנציאל הלידתי' שלו , ( כשמערכת החינוך 'מעמידה לרשותו של סוגי ההזדמנות המתאימים לו ביותר . ' 'הצרכים האינדיבידואליים' אינם נקבעים על ידי הפוטנציאל מלידה כגבול קבוע אלא על ידי הפוטנציאל כאתגר לשיקום ( לרקונסטרוקציה ... ( שוב מתברר שהטענה הגנטית , שיסודותיה הם סטטיים , נוגדת את הנחת היסוד של החינוך , ובעיקר של השיקום" ( שם . ( 16 .- אלא שלצד כל אלה אנו מוצאים אצל פרנקנשטיין גם עמדות שונות , הנוגדות את מה שזה עתה ראינו . ראשית , הניתוח שלו מבוסס לכל אורכו על ההנחה כי האינטליגנציה כהגדרתה הפסיכומטרית היא תנאי בל יעבור לפעילות בחברה שלנו . "לגבי התפתחות האינטליגנציה בתנאי חיצון , " כתב , "נודע להגדרה המוצעת ע"י סטודרד תוקף מוחלט" ( פרנקנשטיין , . ( 83-. 1957 והוא הוסיף . "אף על פי שאנו משוכנעים כי השיטה המקובלת כיום לקוייה היא , חייבים אנו להדגיש כי גם הערכה דיפרנציאלית של גורמי האינטליגנציה ... לא תוכל להתעלם מן העובדה , שכל אחד מגורמים שונים אלה צריך להיות מצוי אצל הנבדק לפחות בדרגה מינימאלית ; כי אחרת תרד רמת האינטליגנציה של האדם , יהיה טיפוסו הפונקציונאלי אשר יהיה . הוא הדין לגבי ההתאמה התכנית של המבחנים לתכני התודעה של אדם הנמנה עם קבוצת משנה חברתית או תרבותית בתוך החברה הכוללת : גבולות ההתאמה נקבעים ע"י הדרישות המינימאליות של החברה , אשר ביצוען התואם מהווה את התנאי להצלחת הפרט בחברתו" > שם . ( 84-83 : ובמלים אחרות—עם כל ההסתייגויות שלו , קבע פרנקנשטיין כי לצורך תיפקוד בחברה בה התרבות הדומינאנטית היא תרבות מערבית , זקוק אדם לאינטליגנציה לפי הגדרתה הפסיכומטרית . דבר שני —פרנקנשטיין חזר , בכתביו השונים , על הקביעה כי האינטליגנציה היא תופעה מולדת . כך , למשל , בדונו בסיכויי ההצלחה של ההוראה המשקמת , הוא אמר כי ... " סיכויי השיקום נחלשים ככל שרמת האינטליגנציה הנתונה ברגע הלידה , הרמה 'ההתחלתית , ' היא נמוכה יותר" ( פרנקנשטיין , . ( 2 / . ? 198 1 בשום מקום אין התייחסות לשאלה שהעסיקה את הפסיכומטריה , ואת מבקריה , במשך דורות : מה שיעורו של החלק המולד באינטליגנציה — הרמה "ההתחלתית" — ומה שיעורו של החלק הנלמד ( ר' בלום , . ( 1988 עמדתו זו של פרנקנשטיין בעייתית במיוחד משום שהוא קבע

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר