פרק חמישי אידיאולוגית הטיפוח

עמוד:121

קיים בחיצון כמבע ובהתבטאות של הלא אני בלבד" ( שם . ( 17 : ובגירסא מאוחרת יותר הוסיף פרנקנשטיין : "חשוב לו , לאדם המחוצן , שיהיה לו משהו , ולא שיהיה הוא מישהו , בעל זהות מוגדרת" ( פרנקנשטיין , . ( 12 : 1983 בבואו לנתח את מקורות החיצון עשה פרנקנשטיין שימוש בפסיכולוגיה ההתפתחותית , דוגמת זו של כולכי האמריקאי ופיאג'ה השווייצרי , תוך שהוא מציב במוקד הניתוח את מהלך התפתחות היחסים בין הילד לשני הוריו . באשר לאם הבחין פרנקנשטיין בשלושה שלבי התפתחות : בשלב הראשון , אמר , האם נחווית על ידי הילד כחלק מעצמו . זהו שלב של " חוסר דיפרנציאציה בין סובייקט לאובייקט ; 'האחר' עדיין אינו קיים קיום עצמי" ( פרנקנשטיין , . ( 33 : 1957 בשלב השני מתנסה הילד באמו כבחלק חסר ומרוחק ( שם : שם . ( בשלב השלישי הוא כבר תופס את האם החסרה כעצם עצמאי : "במקום לראות אותה כלא אני ( כשהיא חסרה לו ) הוא לומד לראותה כאני אחר" ( שם . ( 34 : שלושה שלבים אלה מהווים את ראשית תהליך הדיפרנציאציה בין סובייקט ואובייקט , את "התנאים הראשוניים של ההפנמה" ( שם . ( 37 : החיצון , אמר פרנקנשטיין , נוצר כאשר יחסי הילד והאם אינם תקינים ; לדוגמא : "במידה שחוויית ה'אם כחלק' לקוייה , בה במידה נחלשת הרגשת הזהות וגוברת הרגשת אי השלמות וחוויית ה'מציאות בחיצונית וכזרה "' ( שם : שם . ( בניגוד לאם , הרי שהאב , לדברי פרנקנשטיין , שייך לעולם החיצוני ; הוא מייצג את האחר , את הזר , את הלא אני ( שם . ( 38 : האב צריך להפוך לחלק מן הילד , באמצעות תהליך ההפנמה ( שם . ( 39 : זהו "העיקרון האבהי . " "בלי פעולות העקרון האבהי במבנה הנפשי של הילד לא היתה מתהווה אף הרגשת הבטחון הבסיסית . הרגשה זו נובעת ... מחוויית 'האם הקרובה , ' והיא מאפשרת את התרחבות התודעה ע"י 'רכישת' תחומי תוכן מתרחבים והולכים של העולם החיצוני והזר ... העקרון האבהי זקוק לחווייה האמהית וזו זקוקה לעקרון האבהי" ( שם : . ( 41 זוהי , אם כן , נקודת המוצא של תורת "האינטליגנציה הפגומה" של פרנקנשטיין . מכאן עבר לניתוח התנאים החברתיים הגורמים לפגיעה בחווייה האמהית ובעקרון האבהי . וכפי שכבר אמרנו , מבין כל הגורמים הסביבתיים המביאים לידי חיצון בהתפתחות הילד , הצביע פרנקנשטיין על העוני כעל הגורם החשוב מכולם ( שם . ( 54 .- העוני , לדבריו , עשוי להביא לידי החלשת הדאגה האמהית לילד , ואז "עולה הסכנה כי חוויית 'האם החסרה' תהיה לה עדיפות קיצונית על חוויית 'האם כחלק "' ( שם . ( 55 : בתנאים שכאלה מצטמצם ומופרע תהליך הרחבת התודעה ; תודעת הזמן אינה מתרחבת במידה מספקת ובקצב הרצוי , והסביבה הופכת להיות תחום של הזר , האחר ( שם : שם . ( "כך

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר