פרק חמישי אידיאולוגית הטיפוח

עמוד:106

המדינתי . סמילנסקי אף לא טען לעומק עיוני : "הנחנו , " כתב מאוחר יותר , " שדרגת ההתפתחות של מדעי ההתנהגות מצד אחד , והלחצים לקידום מהיר של תהליכי השינוי מצד אחר , מונעים את התגבשותה של היכולת לבנות מסגרת עיונית מקיפה , שתשמש בסיס לפעולות טיפוח" ( סמילנסקי , . ( 126 : 1973 ברוח הליבראליזם החינוכי , נזהר סמילנסקי עד מאוד מהתייחסות מתנשאת כלפי תרבותם של המזרחים . "כשאנו מכנים כ'טעוני טיפוח' עולים מכורדיסטאן , מתימן או ממארוקו , אין אנו שופטים בכך לשלילה את ערכיה ואת דפוסי התנהגותה של חברה מסורתית זו,- אף יש שיעדיפו את דפוסי החיים של הסביבה המסורתית על דפוס החיים ה'מודרני , ' על ההתנכרות , המתירנות , התחרות ההרסנית וכיו"ב הכרוכות ב'מודרניות זו "' ( סמילנסקי , . ( 122 : 1973 אך עמדה זו לא מנעה בעדו מלהתייחס אל הגורל המזומן למזרחים בארץ כאילו הוא בלתי נמנע : "שורש הבעיה , " אמר , " הוא שבני אותה קבוצה הגיעו לישראל והם צריכים לרכוש להם מעמד לפי ערכיה אגב התמודדות עם בני הקבוצות המשמשות כדוגמה , וילדיהם צריכים לבקר בבי"ס , החי ופועל לפי ערכיה של החברה השלטת , הנתונה בשלב מתקדם של מודרניזאציה מערבית — מדעית , טכנולוגית וחברתית" ( שם : שם . ( סמילנסקי , כמוהו כפרנקנשטיין , ובעצם , כרוב אנשי המימסד האקדמי , הפוליטי והאינטלקטואלי של התקופה , לא עירער על עצם זכותן של המדינה ושל החברה להפעיל מכבש תרבותי על העולים מארצות ערב . הוא אף לא עצר לשאול את עצמו ברצינות האם "הבדלי התרבויות" הם אכן כה עמוקים , עד כדי הצדקת הפעלתו של מכבש —או שמא מדובר בהבדלים מן הסוג שאפשר להתגבר עליהם בעזרת מידה גדולה יותר של פתיחות פוליטית , תרבותית וכלכלית מצד הקולטים . סמילנסקי נקט עמדה פעלתנית ביותר . הוא היה אחד מראשוני התובעים כי "החברה" תראה עצמה מחויבת להתערב בנעשה במערכת החינוך , על מנת למנוע את השתרשותו של אי השוויון בהישגים . תוך שהוא מתעלם מכך שה"חברה" בה מדובר היא חברה הנתונה בעיצומו של תהליך מזורז של התבדלות מעמדית , כתב סמילנסקי בתזכיר שהגיש לשר החינוך -." היכולת להתגבר על אי השוויון תלויה במידה רצונה של החברה לפעול במכוון למען איזון חברתי כלכלי " ... ( סמילנסקי , . ( 125 : 1973 אם החברה הישראלית רואה עצמה כדמוקראטית , אמר , היא חייבת לנקוט פעולה כדי להבטיח שערכיה אכן ימומשו בפועל . דמוקראטיה פורמאלית בה יש לכל אחד הזדמנות שווה אינה מספיקה , טען ; ... " הזדמנות שווה פירושה תכופות —מניעה מסוגי נוער שונים של אותו חינוך אשר דרוש

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר