פרק רביעי מ"שוויון פורמאלי" למדיניות חינוך מעמדית

עמוד:100

התנגדות רבה לחינוך המקצועי , "הנתפס על ידי ההורים והתלמידים כמכוון לעבודה פיסית , שהיא לדעתם נחותה" ( שם . ( 12 : כאשר ניסה משרד החינוך המצרי להקים בתי ספר מקיפים , הוא נכשל , "מכיון שההורים חששו שזהו מסווה לחינוך מקצועי" ( ש : 0 שם . ( רבים מן המופנים לחינוך המקצועי מעדיפים ללמוד לבחינות הבגרות במסגרות פרטיות —תופעה מקבילה לזו הקיימת בבתי הספר האקסטרניים בארץ . בישראל , המסלול המקצועי הפך להיות מסלול מזרחי מובהק . בין השנים 1966 ו 1970 היה שיעור הגידול במספר התלמידים המזרחים בבתי הספר המקצועיים גדול פי 4 משיעור גידולם בבתי ספר עיוניים ( כהנא וסטאר , . ( 27 : 1984 המגמה הלכה ונתחזקה בעשור הבא . ב 1977 היה שיעור המזרחים הלומדים בבתי ספר מקצועיים וחקלאיים גבוה פי 2 מזה של המזרחים הלומדים בבתי ספר עיוניים 1 אצל התלמידים האשכנזים היה המצב הפוך . ולא רק זאת : הגידול שחל במספר תלמידי התיכון המזרחים בין השנים 1970 ו 1977 מוסבר כולו על ידי גידול בשיעור הלומדים בבתי ספר מקצועיים וחקלאיים — בעוד ששיעור הלומדים מביניהם בחינוך העיוני העל יסודי לא השתנה כלל בשנים אלו ( למ"ס , -. 1980 כי . ( הדבר נכון הן לגבי החינוך הממלכתי והן לגבי החינוך הממלכתי דתי : ב 1976 היה שיעורם של המזרחים בבתי הספר המקצועיים הדתיים , 88 % ובבתי הספר החקלאיים הדתיים 93 . 5 % — ( למ"ס , 1980 : לוח . ( 33 קשה להניח כי אלה אשר קבעו את המדיניות לא היו מודעים להשלכותיה האפשריות . המסלול המקצועי היה באותן שנים דרך ללא מוצא , מבחינת האפשרויות להמשך לימודים : ב , 1968 / 9 למשל , הגיע סך כל מקבלי תעודת הבגרות ( הפנימית ) בישראל ל — 7 , 732 אבל רק ( 2 . 296 ) 176 מתוכם היו בוגרי בתי סםר מקצועיים ( כהנא וסטאר , . ( 282 : 1974 גם כיום שיעור ההצלחה בבחינות הבגרות של בוגרי בתי הספר המקצועיים נמוך במידה ניכרת מזה של בוגרי בתי הספר העיוניים ( ר' פרק מבוא , ( ויש בו ייצוג גבוה של בוגרי מספר בתי ספר מקצועיים יוקרתיים במיוחד , כדוגמת בית הספר להנדסאים שליד אוניברסיטת תל אביב או של בית ספר בסמ"ת בחיפה , שהם יוצאי דופן בנוף החינוך המקצועי . החינוך התיכון המקצועי , יש לומר , עורך הפרדה קיצונית יותר בין בנים ובנות מאשר החינוך התיכון העיוני . מקצועות כגון תפירה , אופנה , טיפול וכיו"ב מיועדים באופן בלעדי , למעשה , לבנות , בעוד שמקצועות כגון מכונאות , חשמל ומתכת מיועדים באופן בלעדי לבנים ; בחינוך העיוני , לעומת זאת , יש מידה גבוהה יותר של חפיפה בין המינים בהתמחויות השונות . אך מעבר לעובדה ששני מסלולי הלימוד , כאחד , מפנים בנות

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר