פרק רביעי מ"שוויון פורמאלי" למדיניות חינוך מעמדית

עמוד:98

בית ספר מקצועי נחשב עוד מראשית המהפיכה התעשייתית כמוסד חינוך הולם עבור צעירי מעמד הפועלים ( בנאבות , . ( 64 : 1983 לא רק אצל הנוצרים באירופה , אלא גם אצל היהודים : עוד ב 1812 הקימו יהודים בפרוסיה אגודה לטיפוח החינוך המקצועי של יהודים עניים ( ויעריב , . ( 47 : 1948 ארגונים דומים הוקמו בצרפת בשלושת העשורים הבאים . מאוחר יותר נקטה ה"אליאנס" בגישה דומה , בהקימה בתי ספר חקלאיים דוגמת "מקוה ישראל . " ב 1880 הוקם ברוסיה ארגון "אורט , " "החברה למלאכה ולעבודה חקלאית בקרב היהודים ברוסיה" ( מוניץ , , ( 9 : 1981 במטרה להעלות את הרמה המקצועית של בעלי מלאכה יהודים ( ויעריב , . ( 60 : 1948 בין המקצועות העיקריים שנלמדו ב"אורט" ברוסיה נמנו רתכות , לבנים ( שם : ( 61 ותפירה , לבנות ( שם ( 62 : —מקצועות הנלמדים עד היום בבתי ספר מקצועיים בשכונות ובעיירות הפיתוח . מדעיות החינוך המקצועי תאמה , במידה רבה , את הנחות היסוד של תכנית הפיתוח הכלכלי החדשה . אנשי משרד החינוך יכלו להצדיק את פתיחתם של בתי הספר המקצועיים בכך שהתעשיות החדשות זקוקות לפועלים מיומנים ( כהנא וסטאר , ( 1964 —וזאת למרות שחלק גדול מן המפעלים שהוקמו נזקקו , כפי שראינו , לפועלים ופועלות בעלי השכלה מינימאלית ; למרות שרבים מן המקצועות הנלמדים בבתי הספר המקצועיים — כגון נגרות או ספרות — אינם תואמים את צרכיה של התעשייה , או שניתן ללומדם בתוך פרק ומן קצר ביותר בקו הייצור עצמו ; ולמרות שטיב הקשר בין המקצועות הנלמדים לבין צרכי המשק הוא , במקרה הטוב , נושא השנוי במחלוקת ( כהנא וסטאר , 1984 : פרקים ח' וט . ( ' כאשר החליט משרד החינוך להרחיב את מסגרות החינוך המקצועי , שעד לשנות הששים המוקדמות היה מספרן קטן יחסית ( קליינברגר , , ( 201- 199 : 1969 היו כבר בקיים , על כן , הכלים הארגוניים לביצוע המשימה . " אורט , " למשל , שהתמחתה , כפי שראינו , במתן חינוך מקצועי ליהודים עניים במזרח אירופה , ומאוחר יותר לפליטים יהודים ברחבי אירופה ובארצות הברית , החל לפעול בארץ מיד לאחר הקמת המדינה . בדצמבר , 1948 עת זרמו לארץ ניצולי השואה ועולים מארצות המזרח , התקיימה בתל אביב הישיבה הראשונה של "אורט" הישראלית , בראשותו של ד"ר סינגלובסקי , יו"ר "אורט" העולמית ( הארץ , . ( 1 . 12 . 48 בשנת 1965 חתם משרד החינוך הסכם עם רשתות הבעלות של בתי ספר המקצועיים — " אורט , " "עמל" ואחרות — להכפלת מספר התלמידים . הממשלה התחייבה לממן מחצית מעלות ההתרחבות . ההסכם הביא בתוך חמש שנים להכפלת מספר תלמידי בתי הספר המקצועיים —מ 25 , 000

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר