פרק רביעי מ"שוויון פורמאלי" למדיניות חינוך מעמדית

עמוד:94

סמילנסקי , כמרבית בני דורו , לא הציג לעצמו את השאלה מהו הרקע ההיסטורי להבדלים שנוצרו —ההשתלטות של מערכת חינוך אחת על רעותה , או תנאי הלימוד הבלתי שווים . את צידקת שליטתו של מנגנון המדינה , שהוא עצמו השתייך אליו בתפקידיו כיועץ וכחוקר , לא הטיל בספק . הוא גם לא שאל את עצמו כיצד זה שאותם ילדים , אשר אחיהם ואחיותיהם , או קרוביהם , מצליחים בבתי ספר בחוץ לארץ , אינם מצליחים כאן . שכן סמילנסקי , כמוהו כמרבית עמיתיו , לא הטיל ספק בנכונותה ובאיכותה של תכנית הלימודים הציונית אירופית . כל שטען הוא כי עבור המזרחים היא איננה כלי יעיל להצליח בלימודים . כיון שכך המשיך וקבע כי " המושג הדימוקראטי של 'מתן הזדמנות שווה' צריך לפרשו כמתן הזדמנות ליהנות מתוכנית המותאמת לכשרים , צרכים ומטרות של היחיד , תוך התאמה לתנאי סביבתו" ( שם : שם ; הדגשה במקור . ( במלים אחרות —הילדים המזרחים חסרים את הכשרים הדרושים להצלחה על פי תכנית הלימודים הרשמית , ועל כן צריך להקים עבורם מסגרת לימודית מיוחדת , שתהיה מאופיינת במידה הנכונה של " גיוון והתאמה" ( שם : שם , ( כדי שיצליחו לעלות לפחות כמה שלבים בפירמידת החינוך והחברה — איש איש לפי "כשריו , צרכיו ומטרותיו . " כך נולדה האידיאולוגיה החינוכית הגורסת מסלול לימודי נפרד למזרחים — אידיאולוגיה העומדת ביסוד מדיניות החינוך הישראלית עד היום . הנסיונות הראשונים של "החדרה מכוונת" של כמות כלשהי של מזרחים לתיכון נעשו בדרך מינהלית . כאשר התברר כי מרבית התלמידים המזרחים אינם מצליחים במבחני הסקר , החליט משרד החינוך להנהיג "נורמה ב , "' שאיפשרה קבלת סיוע מטעם המדינה גם לתלמידים שלא הגיעו לציון הנדרש ( אדלר , . ( 25 : 1969 מדיניות זו הובילה , כמובן , לכישלון , שכן אלה שנכנסו לתיכון ללא הכשרה מספקת נשרו ממנו עד מהרה . במקביל הוחל גם בהוצאת שיעור קטן של תלמידים ותלמידות טובים מן הבית ומן השכונה , ובהעברתם לבתי ספר תיכוניים פנימייתיים במרכז הארץ , כדוגמת בית ספר "בויאר" בירושלים . התכנית נקראה —והיא נקראת כך עד היום —תכנית ל"מחוננים" ( אדלר , , ( 26 : 1969 למרות שבתי הספר שליד הפנימיות היו בתי ספר רגילים ביותר של המעמד הבינוני האשכנזי . במסגרת התכנית למדו עד היום אלפי תלמידים ותלמידות מעיירות הפיתוח ומשכונות . תכנית זו סייעה לקבוע נורמה חברתית לפיה ילדות וילדים מזרחים הרוצים בחינוך גבוה צריכים להתנתק ממשפחותיהם ומשכונתם . אימוץ רעיוני מלא של המלצות סמילנסקי התרחש לראשונה עם המעבר לשיטת ההקבצה , לפיה מחלקים את כיתת האם , החל בכיתה , 'ו לשלוש

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר