פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:82

ואולם "משהתרבו ובעיקר התגוונו בעלי היכולת , ראו לפניהן המשפחות ' הישראליות' החדשות אופקים חדשים . הן תפשו עד מהרה מה ניתן להשיג בעזרת מוסדות של מדינה מתפתחת ונתנו דעתם ועיניהם במה שמצוי במדינות המפותחות ממש ... דיור מרווח , מכונית , ריהוט אופנתי , ציוד חדיש , שרותים , בילויים ונסיעות כסגנון חיים מתמשך של המשפחה" ( שם . ( 74-73 : הבורגנות החדשה הפכה מוקד חיקוי ומשיכה לאנשי היישוב הוותיק — ולבניהם ובנותיהם . אנשי השכבה הניהולית , ואלה שרצו להצטרף לשורותיה —או לצרף אליה את בניהם ובנותיהם —החלו מעניקים חשיבות מרובה לחינוך פורמאלי , כאמצעי היכול להבטיח את ההצטרפות . אמנם , עוד בתקופת היישוב נטו הורים רבים להפנות את ילדיהם ללימודים עיוניים ואקדמיים ( שפירא , . ( 87-86 : 1984 אולם בצד זה היתה גם המגמה של העדפת "קריירה חלוצית . " בשנות החמישים פינתה ה"קריירה החלוצית" את מקומה לקריירה של מעמד בינוני : "בנות ובנים יוצאים לדרכם בחיים כשהם מצויירים בטיפוח טעם טוב , חינוך פורמלי וקשרים חברתיים" ( רוזנפלד וכרמי , . ( 74 : 1979 הדרך לקריירה הבורגנית היתה עתה קלה וחלקה , הודות למעמדם של ההורים : "ההורים הם בלתי תלויים בהווה ומבוטחים ביחס לעתידם , ויש לאל ידם לממן את צורכי הדור הבא" ( שם : שם . ( המעבר היה הדרגתי , ולא כולם ידעו להבחין בכיוון החדש בו נושבת הרוח . רבים המשיכו להיות מונחים על ידי אידיאלים של העבר "— אהבת המולדת ... אימון בעבודה חקלאית ... הכשרה חלוצית ... שאיפה לחברה בנויה על חירות , שוויון , " ... כלשון חוק חינוך ממלכתי , והלכו לגרעיני התיישבות , או הצטרפו לקיבוצים בספר , או הלכו ללמוד בבתי ספר חקלאיים . חלקם נאלצו מאוחר יותר לעשות את הדרך הקשה לבורגנות — לעזוב את הקיבוץ , להסתייע בהורים ברכישת דירה בעיר , להסתייע בידידים בהשגת משרה מכובדת . תהליך דומה קרה גם בחברה הקיבוצית , למשל : " הואיל והחברה הישראלית נעשתה מובילית , נמצאת החברה הקיבוצית בסכנה , כי עצם קיומה הוא סטאטי , ואין בה די אפשרויות פורקן לאמביציה האישית , המסתננת לתוכה בהדרגה . השאפתנות לגיטימית רק אם היא ' למען הכלל , ' ומכאן הקדחתנות בצבירת ההון והרכוש למען הקיבוץ . כך קורה , למשל , שמנהל מפעל או בית הארחה מדבר גלויות על 'ביזנס' ולובש את בגדי ה'ביזנסמך בהנאה גלויה ... בני הקיבוץ הצעירים , שאינם מרבים להשתכר מפראזות ואשר גישתם היא בדרך כלל מציאותית , עלולים להסיק מסקנות . זהו הצל השחור המכסה את פני החברה הקיבוצית : נטישת הערכים , שעליהם הצהירו ואותם הגשימו בעבר , מפלסת את הדרך לעזיבת

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר