פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:71

הערבים רק כשני שליש מכלל גילאי בית ספר —לעומת למעלה מ 90 % אצל היהודים ( ג'יריס , . ( 301 : 1976 השלטונות לא הקפידו על אכיפת החוק ( באשי , קאהן , דיוויס , , ( 9 : 1981 לא ענשו הורים שהחזיקו בבניהם בבית לצורך עבודה , והעלימו עין מאלה שסרבו לשלוח את בנותיהן לבתי הספר החדשים : בסוף שנת 1950 היה שיעור הבנות מתוך כלל התלמידים בבתי הספר הממשלתיים 33 . 570 ( מערכת מגמות . ( 140 : 1951 לקראת סוף העשור הראשון , ב , 1958 היוו בנות רק 31 % מן התלמידים המוסלמיים , 1 36 % מן התלמידים הדרוזיים ; רק אצל הנוצרים השתווה כמעט שיעור הבנות ( 47 % ) לזה של הבנים —כמו בימי המנדט ( בנטואיץ , . ( 335 : 1960 אצל הבדואים , שמספר התלמידים בקרבם היה קטן ביותר , לא היו כלל תלמידות ( שם . ( 335 : הבנות , לא זו בלבד שמספרן בקרב הלומדים היה קטן , אלא ששיעור הנשירה בקרבן היה גבוה : בבתי הספר הממשלתיים היוו בנות רק מעט למעלה מ 20 % של תלמידי הכיתה האחרונה בבית הספר היסודי , כיתה ח' ( בנטואיץ , . ( 336 : 1960 משך שנים רבות המשיך שיעור התלמידות להיות נמוך מזה של הבנים ; רק בסוף עשור ה 70 החל שיעורן להתקרב למחצית ( צרצור , . ( 511 : 1985 בסוף שנות השבעים היה עדיין שיעור הנשירה אצל הבנות גדול פי שניים מזה שאצל הבנים , והוא היה גדול במיוחד בכיתות האחרונות של בית הספר היסודי ( צרצור , . ( 510 : 1985 הסובלות העיקריות מאי החלת החוק היו , אם כן , הבנות הערביות . בתקופת המנדט , יש לזכור , למדו בנות מוסלמיות בבתי ספר נפרדים ( טיבאווי , , ( 43 : 1956 בעוד שאצל היהודים , להוציא את אגודת ישראל , היה נהוג חינוך מעורב . כשנטל משרד החינוך הישראלי את הפיקוח על החינוך הערבי , ביקש לפעול בדרכו שלו , דהיינו , לפי מה שהיה נהוג אצל רוב היהודים , ונתקל בהתנגדות עזה , בעיקר אצל דרוזים ובדואים . הדרך בה נקטו ראשי מערכת החינוך לנוכח התנגדות זו מלמדת כי למעשה , ראשי המימסד הממשלתי החדש הגיעו להסכם של נוחות בלתי כתוב עם המנהיגות העדתית דתית הגברית של קבוצות ערביות שונות , ונמנעו בפועל מאכיפת חוק חינוך חובה לגבי בנות , בתמורה לתמיכה פוליטית . אפשר ללמוד על כך מפנייה של מנהל האגף לחינוך הערבי אל מנהל המשרד , בנובמבר ; 1950 המכתב רווי בנימה של תסכול , של מי שנוכח לדעת כי אין כנראה עניין רב באכיפת החוק , ומבקש שיפטרו אותו מן הצורך לעמוד בציפיות סותרות : "כידוע לך הנהגנו בת"ס מעורבים אצל הערבים לא מתוך פרינציפ אלא מפני הצורך בחסכון והמחסור במורות , מוכשרות או בלתי מוכשרות . לע"ע לא נתקלנו בקשיים רציניים אלא משני כוונים : מצד הדרוזים הטוענים שלפי עקרי הדת שלהם אסור לערבב בנים

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר