פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:66

של הערבים ( מרעי , . ( 64 : 1978 סגן ערבי למנהל האגף מונה לראשונה רק בשנת . 1986 מנגנון החינוך המדינתי נדרש למספר שנים כדי להגיע לשליטה מלאה ומסודרת על בתי הספר הערביים . היה עליו לקבוע את יחס הבעלות של המדינה על מוסדות החינוך , לבדוק את תכניות הלימודים , לקבוע בה שינויים לפי טעמו ולהטיל פיקוח על סגל ההוראה . בנובמבר , 1949 עם תחילת השנה השנייה לשליטה היהודית על מערכת החינוך הערבית , כתב המפקח על החנוך הערבי ( שהפך מאוחד יותר , כאמור , למנהל האגף לחינוך הערבי ) למנהל משרד החינוך : "אני מביט על השנה הזאת , תש"י , כעל שנה בעלת משמעות מיוחדת . השנה שעברה היתה שנת מעבר בלי הכנות מעשיות . רוב זמננו עבר בפתיחת בתה"ס ובארגונם ובמו"מ עם השלטונות הצבאיים ... השנה הבאה , תשי"א , היינו רוצים שתהיה שנה נורמלית בערך , כלומר שבתה"ס יתנהלו מראשיתה לפי שיטה קבועה ומתוכננת מראש" ( ג 1733 / תיק . ( 145 חוק חינוך חובה , שנתקבל ב , 1949 הוביל להרחבה של שיעור התלמידים והתלמידות הערבים . ערב המלחמה הקיפה מערכת החינוך הערבית הממשלתית , כזכור , רק 10 % - ? מכלל גילאי בית ספר ( טיבאווי , . ( 270 : 1956 עתה נטלה על עצמה המדינה , בצעד שסימן תפנית דמוקרטית ביחס לשלטון המנדט , חובה לספק חינוך לכל הילדים הערבים . כדברי ג'יריס , חוק חינוך חובה "היווה צעד גדול קדימה עבור הערבים ... אולם למרבה הצער נראה שזה היה הישגה היחיד של הממשלה בתחום החינוך [ של הערבים ; ש . ס " [ . ( ג'יריס , . ( 204 : 1978 הבעיות נתגלו כבר בהחלתו בפועל של חוק חינוך חובה . החלת החוק הצריכה הקמת מנגנון בעלות מתוקן . על פי החוק , ממונות הרשויות המקומיות על הבנין , הציוד והחזקת בתי הספר . משימה זו ממומנת בחלקה ממסים שגובה הרשות , ובחלקה ממענקים והלוואות שהיא מקבלת ממשרד החינוך וממשרד הפנים . ואולם ברוב היישובים הערביים לא היו אחרי 1948 רשויות נבחרות שיכלו ליטול על עצמן גביית מס חינוך ומימון החזקתם של בתי הספר ( כהן , . ( 132 : 1951 ברשויות אלה הוטלה האחריות על גביית מסים ובניית בתי הספר על ועדות חינוך שמונו על ידי משרד החינוך ומשרד הפנים ; ב 1964 שרר סידור שכזה ב 66 מתוך 104 יישובים ערביים . אלא שאותן ועדות חסרו את מידת הלגיטימציה הנחוצה למילוי משימה שכזאת ( ג'יריס , ;( 208-207 : 1976 היה צורך לפרסם צו מיוחד אשר הקנה להן רשות חוקית להטיל מס , או ארנונה , לצורך מימון החינוך ( בן אור , . ( 21 : 1951 המחסור החמור במבנים הוליד הצעות , ביניהן של חברי כנסת

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר