פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:60

" אגד , " תקיפות של לשכות עבודה — כוונו בעיקר לנושאי תעסוקה ותנאי מגורים . בעיתוני הספרדים , ובעיקר בעתון "במערכה , " ניתן גם למצוא מאמרים נזעמים בנושאי חינוך . אך לכלל התנגדות מאורגנת , או נסיון לפתח אלטרנטיבה , לא הגיעו הדברים . בתום העשור לעלייה ההמונית היתה שליטתו של המנגנון המדינתי הריכוזי על מערכת החינוך היהודית מלאה . כשם שמנגנון המדינה לא היה מוכן לקליטתם של מאות אלפי עולים מארצות ערב , כך גם לא היה מוכן לקליטתם בתוך מערכות המדינה של הערבים הפלסטינים שנותרו בשטח ישראל . מעבר להחלטה שעל המדינה ליטול על עצמה את ענייני החינוך של כל אזרחיה , כולל הערבים , לא היתה לממשלת ישראל מדיניות ברורה כלשהי לגבי מערכת החינוך הערבית שנפלה בחיקה כתוצאה מן המלחמה . מבחינה זאת לא היה תחום החינוך שונה משאר תחומי הממשל : למרות שהסכסוך הפלסטיני יהודי התמשך על פני שנים רבות , ולמרות שמזה זמן רב התקיימו דיונים לגבי עתידה של ארץ ישראל , לא היה הממשל החדש מצוייר במדיניות ברורה לגבי המיעוט הערבי ( קיימן , . ( 1984 ברמה של הפקידות יצר הדבר תחושה של בלבול או של התנגשות בין גישות שונות , כפי שהדבר בא לידי ביטוי במכתב סודי שהפנה מנהל האגף לחינוך הערבי אל שר החינוך בכ' ניסן תש"ט , ( 1949 ) בו ביקש לכנס פגישה בדרג ממשלתי כדי לתאם קו פעולה ביחס למיעוטים . "בשיחותי הרבות עם פקידים וקצינים המטפלים בעניני המיעוטים נתברר דבר אחד למעלה מכל ספק : כולנו לוקים בחוסר ידיעה לגבי קו הפעולה הרצוי לממשלה בשאלה הערבית וכל אחד מאתנו עושה על דעת עצמו , ומה שעולה על דעתו של האחד אינו מזדהה תמיד עם מה שנראה טוב בעיני האחר ואין כל התאמה בפעולות . על הנזק הרב שבחוסר שיטה זה אין צורך להצביע . אבל אם בכמה שטחים מצטמצם חוסר תאום זה בנזק , הרי בשטחים אחרים שיטות מנוגדות הרות סכנה ממש . חנוך ותרבות ודתות הנם מהשטחים המסוכנים האלה . והנה בח' ניסן היתה לי פגישה עם ד"ר הירשברג , מנהל עניני המוסלמים במשרד הדתות ... הספקתי להביע בקצרה את השקפתי על הבעיה הערבית ועל הגישה אליה בשדה החנוך . אמרתי שלדעתי אפשר לקוות שע"י הסרת ההבדלים שביננו ובינם או הקטנתם למינימום נוכל גם להקטין את הנגודים הנובעים מתוך השקפות עולם שונות , ומכאן הסכויים לחיי שקט ושלוה יגדלו . ובשדה החנוך הדבר מתבטא בהקניה לבתי הספר הערבים את אותה הצורה , עד כמה שאפשר , המקובלת בבתה"ס העברים , אותה שיטת הוראה ,

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר