פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:56

שאת עתידם הם מכוונים , כביכול . רגשות העליונות של מורים רבים מהווים את המכשול הראשון ... מרגשות אלה נובע אוטומאטית הבטחון ש'ממילא הילדים האלה לא יהיו בני אדם . ' הדעות הקדומות —נחלת מרבית המורים — ודווקא הגרועים שבהם — מסוכנות כפליים כשהן עוברות באופן טבעי כמעט אל הילדים המתחילים להאמין , שאמנם נולדו נחותים ואין להם שמץ של תקווה 'להגיע למטרה' —כלומר להשתוות לילדי הוותיקים . אותם מורים נוהגים לרוב להעמיד את תלמידיהם בפני ברירה אשר לדעתי , לפחות , אין בה שום צורך . הילד חייב לדעתם לבחור באחד משני העולמות . עולם משפחתו המזרחית או עולמו הגיבורי , האגדתי כמעט , של הצבר נוסח " . .. 1948 ( לבנברג , . ( 90 : 1964 "בכל שיחה ... באה לידי ביטוי הרגשת הילדים מארצות האיסלאם , שיש בבית הספר היסודי אפליה , לא תמיד מוסווית —אם לא נגדם עצמם , הרי נגד הוריהם ... ביטויים כמו 'זבל אנושי כמוכם' נפלטו לא פעם מפי מנהל בעל תואר דוקטור , המתגאה בהשכלתו ובוותקו בארץ " ... > שם . ( 53 : המורים והמורות לא חשו מחוייבים להורים של תלמידיהם החדשים , ביחוד לאור העובדה שהללו היו מפורקים מכל מסגרת ארגונית . במקרה הטוב התייחסו להורים כלאנשים חסרי בינה ודעת שאינם מסוגלים להבין את מטרות בית הספר , ובמקרה הגרוע —כאל מטרד שיש לנטרלו . לגבי המעברות ציין סמילנסקי בדו"ח שלו משנת 1955 כי "רוב המורים מודים שההורים אינם מופיעים [ לימי הורים ולטכסים ] ואין עושים מאמץ שיופיעו . " המורים תרצו את יחסם להורים כטעונים בנוסח "רמתם כה נמוכה שאין אתה יכול לעשות אתם משהו , " "הם אינם מתעניינים כלל בילדים , " "אין אנו מוצאים אתם שפה משותפת" ( סמילנסקי , . ( 165 : 1955 יוסף שפירא , בדברו על מושבי העולים , ציין ב 1960 כי "יתכן ופיגרנו בשטח זה , מרוב עבודה ומתוך כך שלא מצאנו את הדרך ללב ההורים . אין כלל וכלל בטחון , שבשנה העשירית לפעולת החינוך במושבי העולים , עלינו כבר על הדרך הנכונה" ( שפירא , . ( 53 : 1960 ואילו אברהם שטאל כתב בדו"ח הנ"ל . "היחסים והקשרים ( עם ההורים ) מצומצמים . אין שפה משותפת . אין כל אפשרות להסביר להורים , אפילו רק במעט , את מטרותינו בבית הספר . לכך חסרה השכלה ורצון להבין" ( שטאל , . ( 173 : 1957 ובהמשך : ... " ביקורי ההורים נדירים בזמן האחרון . ואיני מצטער על כך . גם ביקורים בבית ההורים מצד המורים התמעטו , מאחר שהתברר שיש בהם אך תועלת מועטה" ( שם . ( 173 : ועוד : "קשה לומר שיש להורים השפעה חיובית על הילדים . הקללות , החשדנות , האנוכיות , כל אלה מקבל הילד ישר מבית ההורים " ... ( שם . ( 174 :

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר