פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:53

עקב המחסור שנוצר בכוח הוראה , קיבל משרד החינוך לעבודה מורים ומורות בעלי כישורים בלתי מספיקים , או מורים שלא קיבלו הכשרה מספקת בתכנית הלימודים היישובית — כמו , למשל , מורים עולים , רובם המכריע עיראקים , אשר במעברות מסויימות היוו כי 40 % מסגל ההוראה ( סמילנסקי , . ( 164 : 1955 מאוחר יותר החל המשרד להכשיר מורים ומורות בקורסים מזורזים או במסגרת סמינרים בעלי רמה נמוכה , כגון הסמינרים למורי כפר ( קליינברגר , . ( 232 : 1969 בשנת הלימודים 1952 / 53 היו 44 % מכלל המורים והמורות בארץ בלתי מוסמכים ; ב 1960 ירד שיעורם לכ 30 % ( שם . ( 165 : רוב המורים הללו שובצו בבתי הספר החדשים . לא רק איכותו של סגל ההוראה היתה בעייתית , אלא גם יחסו לעבודה בריכוזי העולים החדשים : "רובם אינם גרים במקום . למעלה מ 25 % > מבקשים העברה בכל שנה . המורים בבתי הספר ביישובי העולים הן חיילות בעיקר , וגם אלו עובדות בבית הספר רק שנתים . המורים אינם רוצים להתקשר למקום . הם נוסעים בשלושה אוטובוסים ונמצאים 4 שעות בדרכים ובלבד שלא לגור במקום . מורים אלה מעדיפים ללכת ברגל מן הכביש הראשי לכפר כברת דרך הגונה בקיץ ובימות גשם . מורה , הגרה בחולון ונוסעת לקדימה , או מורה הגרה בראשון ונוסעת למשמר אילון , מה היא יכולה לתרום לביה"סי כל זה אומר רק בזבוז זמן , כסף וכוחות . במצב זה המורות באות לבית הספר עיפות ולכן הן בורחות עם הצלצול . על ישיבת מורים אין לדבר כלל" ( משרד החינוך , . ( 4 : 1958 המחסור במורים מוסמכים ניכר במיוחד בבתי הספר הממלכתיים דתים , בהם התרכז חלק גדול מבני העולים מארצות ערב : עוד בשנת , 1965 בשעה ששיעור המורים הבלתי מוסמכים בבתי הספר הממלכתיים עמד על , 21 . 2 % הגיע שיעורם בבתי הספר הממלכתיים דתיים לפי שניים מזה 40 . 5 % >— ( בילצקי , . ( 1978 תכנית הלימודים הציונית אירופית מתקופת היישוב , שהוכרה כתכנית אחידה ומחייבת , היתה , כמובן , בלתי ניתנת ליישום . בכמה מן המקרים היא שימשה כלא יותר מאשר קו מנחה כללי , ובמקרים אחרים לא קויימה כלל . בכינוס מפקחים שהתקיים במאי , 1958 ואשר הוקדש לבעיות ארגון ההוראה ביישובי העולים , אמר אחד המשתתפים כי "אם אנו דוגלים ברעיון ... שתכנית הלימודים הכללית מחייבת כל בי"ס בארץ , הרי [ נכונה לנו ] אכזבה מרה . אנו מחזיקים בדעה שתכנית לימודים אחת טובה בעיר ובכפר , ביישוב ותיק וביישוב של עולים . אנו משלימים עם העובדה שאותם ספרי הלימוד הנמצאים בידי הילד בצפון תל אביב משמשים גם את הילד בדימונה ובזרנוגה , ואת הילד שאך זה עלה מפולין . " הדובר הוסיף כי

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר