פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:50

בנאום שנשא שר החינוך זלמן שז"ר בכנסת תאר את המצב במחנות כך : "נתברכנו בעליית בזק על כנפי נשרים שהביאה איתה גם ילדים וטף , ולא נכנסה לתוך היישוב הקיים , כי אם הוכרחו לרכזם למשך זמן מה בתוך המחנות . איש לא יכול היה לראות את המחנות כישיבת קבע , לא ידענו כיצד להתגבר ולהגיע למינימום של חינוך לילדים ולנוער . עד היום עוד מחצית הילדים הנמצאים במחנות לא מקבלים כל חינוך מסודר . אין בתוך המחנות לא בניינים מתאימים , לא רשות מקומית עוזרת , ומתוך תקוה כי הישיבה היא ארעית לא השלטנו במחנות את הסדר המקובל במדינה ולא הכנסנו את ילדי המחנות לתוך רשת פעילותו של אגף החינוך " ... ( הארץ , . ( 1 . 3 . 50 רק בחורף 1950 הוסכם לשלוח "הודעה מטעם שר החינוך והתרבות לכל מחנות העולים , שבתי הספר במחנות עוברים לרשות אגף החינוך" > שם : שם . ( בנטואיץ ראה בפרשת החינוך במחנות העולים ראיה לכך ש"המינהלה של החינוך , שהמדינה ירשה מידי הוועד הלאומי , לא היתה מוכנה לתפקידים הממלכתיים שהועמדו לפניה" ( בנטואיץ , . ( 58 : 1960 באמצע שנת , 1950 כאשר אוכלוסיית המחנות גדלה מאוד , וכלכלתה הפכה לעול כבד על קופת המדינה , הוחלט לשנות את דרך קליטת העולים , ולהפנותם למעברות —מחנות של אוהלים , פחונים או צריפונים , צמודים או קרובים ליישובים ותיקים . יושבי המעברות היו אמורים לצאת ולהתפרנס בעצמם , תוך שהם ממתינים לשיכון של קבע . כמו המחנות , גם המעברות הפכו , עבור חלק ניכר מיושביהן , לדיור קבע ; רבים שהו בהן במשך שנים . בסוף 1951 ישבו במעברות כ 220 , 000 איש ואישה . כ 70 % , מהם היו יוצאי ארצות האיסלאם ( קצ'נסקי , . ( 75-74 : 1987 שלא כמו הילדים והילדות במחנות , אלה שהועברו למעברות זכו לבתי ספר . אך בתי ספר אלה היו , ברובם המכריע , מוסדות שונים עד מאוד מאלה בהם למדו ילדי הוותיקים . בחלק גדול מן המקרים לא ניתן היה כלל לדבר על "בית ספר" במובן הרגיל של המלה : כיתות שוכנו באוהלים , בבדונים , בפחונים או במבנים נטושים , והן היו פזורות בשטח , ללא תשתית מתקנים סבירה ( ר' קליינברגר , ; 162 = 1969 ברנשטיין , ; 10 : 1980 הסוכנות היהודית , . ( 632 : 1964 "בשנתיים הראשונות סבלו מרבית בתי הספר ממחסור בכל התחומים : מחסור במבנים נאותים , בשולחנות , בכיסאות , בספרי לימוד ; מחסור במורים מוסמכים , מאחר שהמוסמכים העדיפו לעבוד במרכזים המבוססים , ואילו הבלתי מוסמכים , יחד עם מורות צה"ל , לימדו במעברות" ( קצ'נסקי , . ( 80 : 1987 מושג מה על המצב ששרר ניתן לקבל מפרוטוקול ישיבת מחלקת החינוך של משרד החינוך והתרבות ב , 1951 ישיבה שיוחדה לדיון בסיוע של הצבא

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר