פרק ראשון שלוש מערכות־חינוך שהיו

עמוד:29

גורם חשוב בחדירה האירופית , מנקודת הראות של דיוננו , היו ארגונים יהודיים אירופיים שפעלו למיערוב היהודים בארצות צפון אפריקה והמזרח התיכון . ניתן לומר כי ארגונים אלה היו חלק מתנועת ההתפשטות האירופית באמצעות החינוך , אותה הזכרנו כבר לעיל בהקשר למסדרים הנוצריים . ראש וראשון לארגונים אלה היה ה"אליאנס" — "כל ישראל חברים" —הצרפתי . בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה הצטרפו אליו ארגונים יהודיים אמריקאיים , כגון ה"ג'וינט" וחסידי לובאוויטש . ה"אליאנס" הקים במרבית ארצות המזרח התיכון וצפון אפריקה בתי ספר רבים , שבכמה מקרים היוו מערכות חינוך גדולות היקף . מערכות אלה פעלו בצד מערכות החינוך שהלכו והוקמו על ידי המדינה בארצות השונות , והם העניקו ליהודים מידה גדולה של עצמאות , כמו גם , לעתים , יתרון משמעותי ביחס לשאר בני הארץ . קצב ההתפתחות של מערכות אלה , כמו גם היקפם , היה שונה ממקום למקום . יש ארצות בהן לא חל כל שינוי בכיוון אירופי , כמו , למשל , בתימן , שם נשתמרה מערכת החינוך היהודית העצמאית המסורתית ( כהן , . ( 150-142 : 1973 יש שהיהודים פנו לבתי הספר החדשים שהוקמו על ידי הממשלות המקומיות , או על ידי השליטים האירופים החדשים —כמו באלג'יר ( שוראקי , ( 208-205 : 1968 ובמצרים ( כהן , . ( 110-106 : 1973 אך היו גם מספר קהילות שפיתחו מערכות חינוך יהודיות חדשות ועצמאיות ששימשו חלק גדול מן הצעירים והצעירות היהודים . בראש אלה — מבחינת ההיקף —עמדו הקהילות של מרוקו ושל עיראק , שהיו הגדולות בקהילות האיזור ואשר יוצאיהן מהווים ב 509 ' 0 מכלל המזרחים החיים כיום בארץ . במרוקו היתה מערכת החינוך הקהילתית מבוססת בעיקר על רשת ה"אליאנס . " הראשון במוסדות הרשת הוקם ב . 1860 ערב מלחמת העולם הראשונה למדו ברשת כ 4 , 500 תלמידים . ב 1950 / 5 1 למדו ב 69 בתי ספר יסודיים של הרשת כ 25 , 000 תלמידים . בנוסף עליהם למדו רבים גם בכיתות המשך ובבתי ספר מקצועיים ( שוראקי , . ( 211 : 1968 באמצע שנות החמישים הקיפה רשת ה"אליאנס" כ 30 , 000 תלמידים ( אברמוביץ . ( 1973 , ' על בתי הספר של ה"אליאנס" יש להוסיף את בתי הספר של ארגונים אשר החלו לפעול במרוקו לאחר מלחמת העולם השנייה , ובעיקר "אוצר התורה , " חסידי לובאוויטש ו"אורט . " הסך הכולל של תלמידים במוסדות חינוך יהודיים חדשים הגיע באמצע שנות החמישים ל 50 , 000 ( שם . ( ואולם למרות היקפה לא הצליחה המערכת לכלול בתוכה ' את כל הילדים היהודיים , ואלפים רבים נדחו מדי שנה מחוסר מקום ונאלצו להמשיך ללמוד בכותאבים מסורתיים ( שוראקי , . ( 212 : 1968

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר