פרק ראשון שלוש מערכות־חינוך שהיו

עמוד:27

5 שנים ( קליינברגר , . ( 30 : 1969 ב 1945 התקיימו כיתות תיכוניות ב 12 בתי ספר יסודיים עירוניים ; בירושלים היו גם 3 בתי ספר תיכוניים שלמים . 2 לבנים ו 1 לבנות . בסך הכל היו ב 1030 1945 בנים ו ( 21 % ) 314 בנות בכיתות תיכוניות ( טיבאווי , . ( 53 : 1956 רשת החינוך הערבית המנדטורית היתה נתונה לשליטה מלאה של הבריטים ; המשרות הבכירות אויישו רובן ככולן על ידי פקידים בריטיים ( טיבאווי , ;( 193 , 30-29 : 1956 השפה הזרה שנלמדה בבתי הספר היתה אנגלית > שם ( 24 : ורבים מהתכנים התרבותיים היו בריטיים במקורם ( על אי שביעות רצונם של הערבים מתכנית הלימודים בהיסטוריה ובגיאוגרפיה , ר' טיבאווי , שם . ( 89-88 : הבריטים לא הצליחו להקים תשתית לאוניברסיטה ; המוסדות האוניברסיטאיים היחידים שהתפתחו בתחומי ארץ ישראל היו האוניברסיטה העברית והטכניון בחיפה . בוגרי בתי הספר התיכוניים הערביים בארץ שרצו להמשיך בלימודיהם נאלצו לנסוע לאוניברסיטה האמריקאית בביירות או לאוניברסיטת אל אזהר בקהיר ( שם . ( 67 : למרות כל אלה , היוותה רשת החינוך הערבית המנדטורית בסיס מוצק למערכת חינוך מדינתית עצמאית . טיבאווי מונה מספר תרומות נכבדות של הבריטים לקראת השגתה של מטרה זו : ראשית , הם הנהיגו את השפה הערבית כשפת הוראה עיקרית , דבר שתאם את התודעה הלאומית הערבית פלסטינית ותרם להתפתחותה ; דבר שני , הם הפעילו את ועדות החינוך הכפריות , דבר שתרם להגברת המודעות הציבורית הכללית לחשיבות החינוך ; דבר שלישי , הם הקימו שני סמינרים למורים , ששימשו הן כמוסדות לימוד גבוהים וכתשתית לאוניברסיטאות עתידיות , והן כמקור מקומי עצמאי של כוח אדם מיומן להוראה ( שם . ( 52-48 ; 25-24 : בנוסף לכך תרמו הבריטים בעקיפין לגיבוש מערכת חינוך ערבית פלסטינית על ידי כך שבתי הספר שלהם , שנתפסו כבעלי איכות גבוהה מזו של קודמיהם התורכיים , משכו אליהם לא רק תלמידים מוסלמים , אלא גם נוצרים , ביחס מקביל לשיעורם באוכלוסייה ( שם . ( 188 , 27 : התנועה הלאומית הפלסטינית התגבשה והגדירה לעצמה את חזונה הפוליטי תוך מהלך התקופה שאנו דנים בה ( פורת , , ( 1978 ; 197 1 וזאת בניגוד לתנועה הציונית , שחזונה המדיני וארגונה הפוליטי היו מגובשים ומוגדרים למדי עוד בשלהי המאה הקודמת . הבדל זה השתקף היטב בהבדלים בין שתי מערכות החינוך : בעוד שזו הציונית אירופית היתה מראשיתה רשת קהילתית עצמאית , חלק מן "המדינה בדרך , " זו הערבית היתה יציר של מעצמה קולוניאלית . בתי הספר העבריים יכלו להסתמך

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר