פרק ראשון שלוש מערכות־חינוך שהיו

עמוד:21

הקהילה היהודית הגדולה באירופה . בהסתמך על חוזה ורסאיי , שהעניק למיעוטים לאומיים את הזכות לקיים מערכות חינוך משלהם , בלשונם הם ובתמיכה כספית של המדינה ( שלא הוענקה , בפועל , ( הפכו רשתות החינוך היהודיות למערכות חינוך רשמיות ( רוזנהק , ; 1954 מנדלסון , 1986 : פרק . ( 10 המערכת התפלגה לארבעה זרמים עיקריים : רשת "תרבות , " שהיתה ציונית וחילונית והדגישה את התרבות העברית ; רשת "יבנה" של תנועת " המזרחי ; " רשת "חורב" ( לבנים ) ו"בית יעקב" ( לבנות ) של אגודת ישראל ; ורשת "ציש"א" ( צענטראלע יידישע שול ארגאניזאציע , ( שהיתה מקורבת ברוחה ל"בונד" ולשון ההוראה בה היתה אידיש . לפי סקר של ה"ג'וינט" משנת 1936 למדו אז ב 1 , 465 מוסדות חינוך יהודיים של כל הזרמים 180 , 181 תלמידים , החל מגן הילדים ועד לסמינרים למורים ולישיבות ( שם . ( 154 : נציין כי רק כ 20 % מכלל הילדים והילדות היהודים למדו בבתי הספר היסודיים הקהילתיים , השאר למדו בבתי ספר ממשלתיים פולניים ( שם ; 152 : מנדלסון , , ( 188 : 1986 שחלקם היו מיוחדים ליהודים ( מנדלסון , , ( 174 : 1986 ורמתם הלימודית היתה נמוכה מזו של בתי הספר היהודיים ( שם . ( 189 : בתי הספר המודרניים היהודיים , ובעיקר אלה הציוניים , פעלו בקרב בני המעמד הבינוני היהודי ; יצאו מכלל זה בתי הספר של "ציש"א , " שמשכו בני פועלים עירוניים ( שם , ( 188 = ובתי הספר של "אגודת ישראל , " שמשכו בני פועלים וסוחרים זעירים דתיים . מערכת החינוך שהקימו הציונים האירופים בארץ ישראל היתה בעיקרה ענף נוסף וחדש של מערכת החינוך היהודית במזרח אירופה . אפשר לומר כי היא "עלתה" לארץ ישראל יחד עם העולים הציונים , והיא המשיכה להתפתח כאן תוך מגע שוטף עם מקבילותיה באירופה המזרחית . היא ניזונה מהלכי רוח ומתפיסות תרבותיות חברתיות שרווחו שם , התפלגה לזרמים מקבילים לאלה שהתפתחו שם ( פרט לזרם האידישיסטי , ( דגלה בפילוסופיות חינוכיות דומות ( , 'ר למשל , רשף , ; 1980 קיל , ; 32 : 1977 אלבוים דרור , ( 39 : 1986 ואף השתמשה לעתים באותם ספרי לימוד . רבים מן המורים בבתי הספר העבריים בארץ הוכשרו בסמינרים למורים במזרח אירופה או עבדו בבתי ספר שם ( ר' לדוגמא רשף , ; 383 , 379 : 1980 בנטואיץ , ; 23 : 1960 אלבוים דרור , ; 36 , 23 : 1986 קיל , . ( 26 : 1977 היסטוריונית החינוך אלבוים דרור קובעת כי ... " מבחינת תרומתו הישירה לחינוך העברי בארץ ישראל שימש החינוך הציוני בגולה שדה ניסוי חשוב בפיתוח תוכניות ושיטות הוראה וספרי לימוד , ומקור מרכזי בהספקת כוח אדם להוראה" ( שם . ( 57 : הורים שעלו ארצה ממזרח אירופה יכלו לאתר בארץ , בקלות יחסית , בתי ספר לפי

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר