מבוא

עמוד:8

בדרכים שונות : ברוב הישיבות משנתו איננה נלמדת כלל , או שהיא נלמדת בהיקף מצומצם . תכנית הלימודים במחשבת ישראל , הנהוגה בבתי הספר התיכוניים , כוללת בתוכה רק את המאמר 'קול דודי דופק' ומעט מ'איש האמונה הבודד . ' מעטים הם גם המאמרים התורניים העוסקים במשנתו , בפרט כשמשווים אותם להיקף הרחב של העיסוק התורני במשנת הראי"ה . לשונו של הרי"ד , העשירה בביטויים לועזיים והכוללת בתוכה השוואות למשנות פילוסופיות כלליות , גם היא הקשתה על התפשטות לימוד משנתו בארץ ישראל . אחד המחסומים להוראת שיטתו הוא מחסום השפה האנגלית , המונע מרוב לומדי התורה בעולם הישיבות בארץ ישראל להזדקק לכתביו של הרי"ד בשפה האנגלית . להתעלמות ממשנת הרי"ד ישנו מחיר כבד . ראשית , מדובר באחד מגדולי הוגי הדעות הרבניים שחיו בתקופתנו , שיצר משנה מופלאה של מפגש התורה והחיים . מעטים מבין רבני הדורות גישרו על פני עולמות רבים , ועסקו באופן ישיר בשאלות הקיומיות של האדם . הרי"ד היה אחד מענקי הרבנים , שרגליו נטועות הן במישור ההלכתי והלמתי והן בעולם המחשבה היהודית והכללית . עובדה זו מחייבת אותנו לפתח זיקה עמוקה למשנתו . הרי"ד אף היווה חוליה מרכזית בשלשלת מסירת התורה בעולם הליטאי . כנכד לר' חיים מבריסק , מחדש דרך הלימוד המרכזית בעולם הישיבתי , הוא זכה להיות נטוע בלב עולמה הלמדני של המסורת התורנית . מעמדו המרכזי של הרי"ד בארצות הברית , הן בעיני בני ברית והן בעיני שאינם בני ברית , מלמד על חשיבותה של משנתו . למעלה מכך , משנתו של הרי"ד עוסקת בנושאים רבים שלא הודגשו על ידי העוסקים במשנת הראי"ה . אף שהרב קוק עצמו עסק בשאלות קיומיות רבות , ומשנתו רוויה בהן , רוב העוסקים במשנתו של הראי"ה התמקדו בצדדים הכלליים והלאומיים שבהגותו , ופחות בשאלות הקיומיות שבה . לעומתם , משנתו של הרי"ד מתמקדת בעניינים הנוגעים לאדם באופן קיומי : בדידותו של האדם , אמונתו , קהילתו , תפילתו וכר . הרי"ד עצמו כתב ואמר לא אחת , כי חוויית האמונה היא בעיקרה חווייתו של היחיד , הנקרע בין עולמות מנוגדים . העיסוק ביחיד נושא אופי מיוחד . אין מדובר רק בהקטנה של סדרי הגודל , ואין היחיד רק אבר של הציבור . השאלות הנוגעות לו אחרות , והתנכרות מהן מגדילה את הפער שבין העצמיות האישית האותנטית , לבין ההתנהגות הציבורית הדוגמטית .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר