מבוא

עמוד:7

מבוא מאז מלחמת ששת הימים הפכה משנת הראי"ה קוק למשנה התורנית המובילה , ואולי אף הבלעדית , בארץ ישראל . אף שהראי"ה נפטר בשנת תרצ"ה , לא זכתה משנתו באותם ימים לבכורה . בני ישיבת מרכז הרב ותלמידי הראי"ה שהלכו בדרכו היו קבוצה מצומצמת וחסרת השפעה בעולם הישיבות , ואף בציונות הדתית לא זכו להגיע למעמד מיוחד . השפעתם הייתה קטנה , והיקף לימוד משנת הראי"ה היה קטן . אולם , מה שהיה נצור שנות דור , התפרץ כלבת אש לאחר שחרור חלקים נרחבים מארץ ישראל . במלחמת ששת הימים ראו רבים אישוש להשקפתו של הראי"ה על מדינת ישראל כחלק ממהלך הגאולה , והדבר הוביל למהפכה במעמדו של הראי"ה . גם התרחבותו המשמעותית של לימוד התורה בציונות הדתית בעקבות מלחמת ששת הימים , והקמת ישיבות חדשות רבות , הרחיבו את גבול משנת הראי"ה . אין לתלות את אימוצה של משנת הראי"ה בנסיבות היסטוריות בלבד . להפך , פלא הוא שנאלצה משנה זו להמתין זמן כה רב עד להרחבת גבול השפעתה . סיבות רבות מסבירות את הנהייה אחרי משנת הראי"ה . משנה זו מקיפה , עשירה ורוויה , ממרומי תורת הסוד ועד לפסיקת ההלכה ; היא מתמודדת עם השאלות היסודיות הנוגעות למהותה של מדינת ישראל ולדרכה ; כלולים בה פרקי מוסר מאירים , המניחים כי יצר לב האדם טוב מנעוריו , ועניינה של תורת המוסר הוא להגדיל את כוח הנשמה ואת היקף הופעתה : התייחסותה לספרות , לתרבות ולאמנות היא חיובית ; מצוי בה דגש מיוחד על היחס לחילונים , ועל שיתוף פעולה עם מרכיביה השונים של האומה ; ועוד ועוד . מעבר לתכניה עמדו למשנת הראי"ה פעולותיו של בנו , הרב צבי יהודה קוק . הוא זה שמסר את נפשו להדפסת כתביו של הראי"ה , להגהתם ולהפצתם . שיעוריו הרבים במשנת הראי"ה , ופיתוחה לכדי משנה ציבורית מעשית , תרמו אף הם להתפשטותה של משנת הראי"ה . משנתו של הרב יוסף דב הלוי סולובייצ'יק ( להלן : הרי"ד ) לא זכתה לכל זה , ועל כן לא תפסה את המקום הראוי לה בעולם התורני ( אף שבעולם האקדמי תפסה מקום של כבוד . ( עובדה זו באה לידי ביטוי

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר