נאות קדומים

עמוד:105

מתוך הנוף הנראה כאן , עולים גס מדרשי חז '' ל על הצדיקים המשולים לתמרים ולארזים , על התמרה שעמדה בחמתן כאשר אהבתה היתח נתונה לתמר ביריחו , ועוד כהנה וכהנה דברי אגדה והלכה , שירח ודמיון . נושא אחר הצומח במקום זה הוא " משל החידה" של יחזקאל ( שם , יז . ( על שפת הבריכה גדלים , אל מול הארזים , עצי צפצפה ו"צפצפת הפרת , " ולידם שתולה "גפן סורחת . " כל אלה צורפו כאן כדי להאיר את דברי יחזקאל באמצעות הכרת התכונות המיוחדות של כל אחד ואחד מהם , אשר תרמו להתגבשות הסמלים המובעים בדברי הנביא . אכן , רק כאשר מכירים תכונות אלו ניתן להבין לאשורם את דברי "חידת-המשל" של יחזקאל . במרחק צעדים אחדים מכאן נמצא שדה קוצים , הבוהקים בימות הגשמים בצבעם הלבן המבריק . בימי הקיץ עולים החוחים בני השנה החדשה בצבע ירוק-רענן , מנוקד בכתמים צהובים של הפרחים הנפתחים חדשים לבקרים . המבט עובר מן החוחים אל הארזים ומן הארזים אל החוחים , ובזכרון עולים דבריו של יהואש מלך ישראל אל אמציה מלך יהודה : "החוח אשר בלבנון שלח אל הארז אשר בלבנון לאמר : תנה את בתך לבני לאשה . ותעבר חית השדה אשר בלבנון ותרמס את החוח" ( מל"ב , יד , ח-ט . ( כאן מעלה המדריך בפני המבקרים את פרשת היחסים בין מלכי ישראל ומלכי יהודה , את התפארותם בארזים במשך כל הדורות , ואת הכינוי "לבנון" לירושלים , שניתן לה בזכות הארזים הרבים שנתן בה שלמה . כאן גם מוסבר לאשורו הפסוק במשלי ( כו , ט ;( "חוח עלה ביד שכור ומשל בפי כסילים , " באמצעות הנרקיסים הגדלים פה בין החוחים כפי שהם גדלים ביניהם גם בטבע , באזורים שונים בארץ : מסתבר שהשיכור רצה לקטוף את הנרקיס הריחני , אולם בהתנודד האדמה תחתיו עלה בידו החוח . כך הכסיל ברצותו להמשיל משל נאה ... הביטוי "כשושנה בין החוחים '' ( שה"ש ב , ב ) מתבאר אף הוא כאשר לומדים , שהנרקיס '' מלך תמרים וארזים משתקפים ב"בריכת שלמת" '' חוח עלו ! ביד שכור ומשל בפי כסילים '' ( משלי כו , ט )

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר