מעמדה האיסטרטגי של באר-שבע במלחמת העולם הראשונה

עמוד:80

ובסיני . הס דיווחו על 100 , 000 חיילים באזור באר-שבע בינואר , 1915 מספר שחיה מוגזם למדי . כן דיווחו על תנועת כוחות בין עוג'ה וקסיימה , סיירו מעל אל-עריש והפציצו את ביר אל-עבד . חשיבותה של התצפית האווירית הוכחה במיוחד לאחר כשלון ההתקפה התורכית בפברואר , 1915 כאשר נפוצו שמועות שהתורכים מחישים תגבורת רבה מבאר-שבע לסיני . אך דווקא אז לא עלה בידי הבריטים לאמת או לסתור את המידע , מפני שהגף האווירי הצרפתי קורקע מסיבות טכניות . למעשה היה אז הכוח התורכי 2 בנסיגה מלאה והתגבורת לא עזבה כלל את באר-שבע . גם בחודש מארס 1915 איבדו הבריטים את "העיניים" שלהם מעל באר-שבע , כאשר נאלצו להפנות את כל המאמץ הצבאי 3 לזירת הדרדנלים ולגליפולי . עם הכשלון הבריטי בגליפולי , חיה חשש שהתורכים יעתיקו את כוחותיהם הפנויים אל החזית הבריטית הדרומית , ויצאו למתקפה חוזרת על מצרים . היה גלוי וידוע שהתורכים מכינים מסע-קרב שני אל התעלה . על הצפוי בזירה העידה בין השאר סלילת מסילת הברזל מעפולה לבאר-שבע , שנחנכה 17-ב באוקטובר . 1915 עד מאי 1916 הושלמה גם הנחת המסילה מבאר-שבע אל עוג'ה אל-חפיר , ובנסיבות האלה נודעה חשיבות עליונה לתצפיות האוויריות באזור באר-שבע * . בעקבות ההתקפה הראשונה של התורכים על התעלה , ביקר במצרים הלורד קיצ'נר , שר המלחמה הבריטי ומי שהיה קודם-לכן הנציב הבריטי בקהיר . הלה , שהכיר את הזירה , מתח ביקורת על השיטה , שלפיה "הגנה התעלה על הבריטים" במקום שהבריטים יגנו עליה . בעקבות זאת הוחלט להרחיב את המאחז הבריטי ממזרח לתעלה עד לאזור קטיח , על-ידי הקמת קווי מגננה קדמיים , הנחת מסילת ברזל מקנטרת , העברת קו-מים והצבת מפת באר-שבע . 1 : 25000 הוכנה בעזרת תצלומי אוויר במארס 1917 על-ידי מחלקת המדידות המצרית . שדת התעופה הגרמני נמצא בצפונח של באר-שבע

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר