אמאוס - "מקום מים יפים ונווה יפה" סקירה היסטורית-ארכיאולוגית

עמוד:17

בראשית המאה השלישית לסח"נ קיבלה אמאוס זכויות עירוניות מלאות במסגרת תהליכי העיור , שחלו בארץ-ישראל בתקופה זו . ההתפתחות המינהלית באזורי יהודה ושומרון בתקופה הרומית ניכרת ברשימות המחוזות , המתועדות היטב ומציגות התפתחות ממשטר ביורוקרטי-מרכזי לשלטון עצמאי של מדינות-עיר , כפי שעודדוהו הרומים . אמנם אמאוס היא אחת הערים האחרונות , שזכו למעמד עירוני ( בשנת , 221 כנראה , ( ולפיכך שטחה קטן יחסית . זהו שטח הטופארכיה לשעבר , אשר גבל במזרחו בתחום ירושלים , בצפונו בתחום לוד , במערבו בתחומי לוד ואשדוד ובדרומו בתחום בית-גוברין . הזכויות שהוענקו לעיר כללו שליטה מינהלית בשטחה , שחרור חלקי ממיסים , זכות להטבעת כסף מקומי וכן תואר רומי : ניקופוליס - עיר הנצחון ( נצחון רומא על יהודה , ( שצורף לשם הקודם . עובדה זו נרשמה בחיבור ההיסטורי המכונה " כרוניקון פסחלה . '' על-פי אותו מקור : "ניקופוליס , מקודם אמאוס , הועלתה לדרגת עיר בעקבות משלחת צירים בעניין זה . בראשה עמד מושל העיר יוליוס אפריקנוס , מי שכתב את הכרוניקות * . " יוליוס אפריקנוס , בן אליה קפיטולינה , חי מספר שנים באמאוס וממנה יצא לשליחות אל הקיסר הליוגבלוס , שליחות שהביאה להקמת העיר ניקופוליס . בשלב מסוים של חייו המיר אפריקנוס את דתו והיה לנוצרי . עבודתו העיקרית היתה "היסטוריה של העולם , " שנכתבה בחמישה כרכים ( חלקים ממנה שמורים ב"כרוניקון" של אבסביוס וכן במספר כתבים אחרים . ( כמו-כן הקדיש לקיסר אלכסנדר סוורוס אנציקלופדיה בת 24 כרכים בנושאי היסטוריה , רפואה ועוד , שממנה נותרו קטעים בלבד . אב הכנסיה אבסביוס מזכיר בגאווה את יוליוס אפריקנוס כיוזם הפניה לקיסר הליוגבלוס בבקשה להעניק זכויות עירוניות לאמאוס , פניה אשר נענתה כאמור בחיוב . הסבתה הרשמית של אמאוס-ניקופוליס לדרגת עיר רומית העניקה לה את הזכות לטבוע מטבעות משלה . מטבעות העיר ניקופוליס הן ברובן מראשית ימיו של הקיסר אלגבאלוס . ( 222-218 ) בנוסף לשם העיר מופיעים על גבי המטבעות סמלים שונים , כגון דמות העיר ניצבת בתוך מקדש , ונשר נושא זר ובתוכו שם העיר ודמותה של ניקי , אלת הנצחון , אשר פולחנה קשור לשם העיר . עושרה של העיר בא לידי ביטוי במפעלי בנייה ציבוריים , החל מן המאה השלישית ועד למאה השישית . מפעלים אלו הצריכו השקעת הון רב מצד התושבים . תחילה הוקם בית המרחץ במאה השלישית , אחר-כך הוקמה מערכת אספקת המיס , ולאחריה הבסיליקה מן המאה החמישית , המרשימה בממדיה . מונומנטים אלה מבטאים את תחושת הבטחון והשפע , ששררו באמאוס במעבר מהתקופה הרומית לתקופה הביזאנטית . אמאוס בתקופה הביזאנטית " אמאוס ... היא ה ( נקראת ) היום ניקופוליס , עיר מפורסמת בארץ-ישראל" ( אונומסטיקון . ( 456 מקביעתו זו של אבסביוס עולה , כי מעמדה של אמאוס-ניקופוליס התבסס בתקופה הביזאנטית , והדבר מסתבר גם מהסתכלות במפות התקופה . ב"מפת פויטינגר , " היא מפת הדרכים של האימפריה הרומית , אשר נערכה לדעת רוב החוקרים במאה הרביעית לסה"נ , נזכרת אמאוס בשמה המקורי ( תוך שיבוש השם בתעתיק ללטינית ) . AMAVAN 7 T 3 : אמאוס-אמותטה מופיעה על גבי המפה בין גופנה על גב ההר ובין לוד בשפלה . המרחקים המצוינים ליד תוואי הדרכים 19 - מילין מגופנה לאמאוס 12-ו מילין מאמאוס ללוד - מתאימים למהלך הדרך ירושלים-אמאוס-לוד . הופעתה של אמאוס במפה מהמאה הרביעית מעידה על חשיבותה . במפת מידבא מן המאה השישית מופיעה אמאוס , והפעם בשמה החדש בלבד - ניקופוליס . בתאור העיר מופיעה הבסיליקה הנוצרית בעלת הגמלון המשולש והאפסיס הכיפתי .

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר