העדה הדרוזית ומאפייניה

עמוד:12

חמזה ואנשיו חששו כי רבימ הצטרפו אליהם בגלל מניעים אישיים או תאוות בצע , ולפיכך אמונתם אינה שלמה . ב 1021 נעלם אלחאכם , והמזה ושלושת עוזריו הבכירים מצאו גם הם מסתור . הנהגת העדה נמסרה לבהא אלדין , שהעתיק את מרכז פעילותו ממצרים ללבנון , לסוריה ולצפון ארץ ישראל . הדרוזים שנותרו במצרים הוכרחו לוותר על אמונתם או שנאלצו לחיות כאנוסים . מקורם האתני של הדרוזים לא נתבהר כל צורכו . יש סבורים שהם ממוצא ערבי או צאצאי קבוצות אתניות שחיו באזור ונכחדו במהלך ההיסטוריה . אחרים סברו שהם ממוצא פרסי , תורכי , הודי ואפילו אירופי . מלומדים דרוזים סבורים כיום , שראשוני המאמינים היו ברובם שבטים ערבים שהיגרו לסוריה לפני עליית האסלאם ואחריו . כך או כך , נוצרה עדה מגובשת והומוגנית בעלת זהות מוחלטת עם ערכי הדת הדרוזית , ועל במת ההיסטוריה הופיע עם בעל יחוד משלו . התגבשות העדה הדרוזית היא תולדה של מורשת דתית היסטורית משותפת ותהליך שבו היתה הדת הדרוזית לחלק ממורשת העדה . תהליך זה נשען בעיקר על היסודות הבאים ; * הפסקת ההטפה לדת הדרוזית בעשרים וחמש שנה בלבד לאחר יסודה , והאיסור שהוטל על נישואי תערובת . בעקבות זאת בני העדה נישאו בינם לבין עצמם במשך כ 900 שנים , והפכו לכעין משפחה גדולה אחת . * האמונה העזה בגלגול נשמות שבו נשמתו של בן משפחה אחת שמת , מתגלגלת לגופו של בן משפחה דרוזי אחר שזה עתה נולד . על ידי כך נוצרת קרבה בין משפחות דרוזיות שונות . ח'לוות אלביאדה שליד חצביה . בית המדרש המרכזי ללימודי הדת הדרוזית

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר