'רזי גן העדן' תמונת קיר ארמנית מונומנטלית בירושלים

עמוד:6

ירזי גן העדן תמונת קיר ארמנית מונומנטלית בירושלים נורית כנען קדר תמונת הקיר היהודית , 'רזי גן העדן / המוצבת ברח' כורש , 14 הוענקה על ידי האמנית הארמנית מרי בליאן כמתנה לעיר ירושלים , שבה היא יוצרת זה כארבעים שנה . העבודה המונומנטלית 4 ) מ' רוחבה , 6 מ' אורכה , ( עשויה מקרוב לאלף אריחים . תהליך ייצור תמונת האריחים הוא מורכב . הוא כולל רשום הסקיצה בפחם על גבי האריחים , צביעה ועיצוב כל אריח בנפרד ולאחר מכן שריפת האריחים בתנור , ובתום התהליך שוב יצירת התמונה השלמה . מלאכת היצירה נמשכה שישה חודשים . האמנית לבדה , בלא עזרת אומנים מבצעים , עיצבה וציירה את תמונת האריחים בסדנת המשפחה . אך כדבריה , רצונה העז להעניק לאנשי העיר ירושלים יצירה של יופי , שמחה ותקווה , הוא שסייע לה להתמודד עם העבודה הרבה . את תמונת הקיר של מרי בליאן אפשר לראות בשני הקשרים : ההקשר האחד הוא מסורת ציורי הקיר שהתפתחה בראשית המאה ה 20 על ידי הציירים המק סיקאים דייגו ריברה , דוד סיקיירוס וחוזה אורוזקו . מסורת זו ביטאה את עמדותיהם של ציירים אלה , שטענו שציירים צריכים לעבוד בשרות המהפכה , לצייר פרסקאות עבור ההמונים , לתאר להם את המהפכה ואת תולדותיה , ולהעמיד ערכים של הציור המודרני . הם ציירו ציורי קיר ענקיים בעיקר על קירותיהם החיצוניים של מוסדות עירוניים וממשלתיים . מסורת הציור המקסיקאית עברה לערים רבות בעולם , חלקה כמסורת חתרנית וחלקה כאומנות מוזמנת . היא בולטת בלוס אנג'לס , שבה התפתחה בעיקר משנות ה 60 ברובעי עוני , רבעים של מחאה אלימה , וגם בשכונות אמידות . כיום מונים שם כאלף ציורי קיר . נושאי הציור מגוונים וכוללים את דימויי המדונה מגואדלופה , אלגוריות המאנישות מושגים כמו מולדת , יופי או צדק , ונבואות סוריאליסטיות , כמו הים \ / 1

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר