3. דיאלקטיקה בתפיסת מציאות

עמוד:254

( 50 ) ראיית מהותו של האדם החי כמארג מתחולל של רציות והיפעלויות למיניהן , כסך כל פעילויותיו , הינה תפיסת המציאות כמרחב אימננטי למשמעויות פועלות . המרחב מאפשר את חירות הבחירה של הפעולה . עקרון החירות , חופש הבחירה של פעולה , נמצא באפשרויות הרבות לפעולה הרוחשות במשמעויות בכוח , כפי שבואר לעיל . בחירת הפעילויות מתרחשת בהיותנו בהכרה , מודעת ושאינה מודעת . הפעילויות אינן חוזרות על עצמן באופן זהה , כל אחת היא פעולה יחידה וייחודית , כל אחת מסתנכרנת אל מול המרחב המשתנה הרוחש משמעויות פועלות , תוך כדי בחירת משך ותנע הפעולה האופטימלית בהתאם למצב התופעה במשך המרחב . כך גם האנוש היחיד , כמקשה אחת יחידנית של גוף נפש , כהתרחשות תופעתית במרחב , הוויה הווה , היות בתוך מרחב , שבו הוא שורד ומשמר את חיות עצמו , על פנימיותו , בקהילה ובסביבה . היחיד משמר את אנרגיית החיות המסנכרנת את פעילויותיו באופן הולם , מתוך חירות בחירה סובייקטיבית של תפיסת מציאות . תפיסת המציאות של היחיד מושפעת ממקורותיו המונחלים ומנסיונו האישי במרחב קהילתו וסביבתו , בבחירה וקבלה של ערכי "טוב" ועד "רע . " שוב , הנסיונות האפיסטמולוגיים בבירור מהו ה"אושר" אל מול המידה הטובה , ושיוכה למושגים מוסריים על טבעיים , יוצרים מיתוסים המחוללים התרחשויות אתיות בפועל . אנו רואים כיצד תבניות ומיתוסים בקהילה , כפי שהם מסמלים ומתורגמים ליחידיה , נהפכים לאמיתות בעלות משמעויות פועלות בתוך עולם דואלי , עם עצמם וסביבתם , תוך בלבול עצום בין חושים לרגשות , תוך אי הבנת דרך התהוללותם עם הטבע , עם המציאות , בתוך המציאות , על גווניה ומצביה השונים . יותר מכך , האנושות העצימה דרך התפיסה הקיימת את ההיררכיה , הבידול ומתן ערך שגוי לייחודיות בפני עצמה . תוצאותיה של תפיסת המציאות הקיימת ידועות . אמנם אנו יודעים יותר

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר