3. דיאלקטיקה בתפיסת מציאות

עמוד:250

גנרית על מחולליה , המאפשרת את התפתחותו והתחוללותו של יחיד סובייקטיבי בעל "אני" יחידני רציף , על כל ההשלכות הנובעות מכך . תפיסתי הקוראת לאופק הכרה חדש , כפי שמוצע כאן , טוענת כי על אף שכל הרוחש וקיים בממשות הוא אונטולוגי , כולל ה"אני" היחידני הרציף , עדיין אני אתה יכול להיות טרנסצנדנטי , בעל חירות בחירה וחופש לחיים הוגנים בתוך המציאות הרוחשת . אותו פיתול של המרחב , לתפיסתו של לועס , המחולל את היחסים , את המשמעות - "עודף זה של האמת על פני ההוויה והאידאה שלה , שאנו מתארים בעזרת דימוי ה'פיתול של המרחב הבין סובייקטיבי ; מבטא את הכוונה האלוהית של כל אמת . אותו 'פיתול של המרחב' הוא , אולי , עצם נוכחותו של אלוהים 193 . " למעשה , לוינס רואה התרחשות עודפת של מידע לא מוסבר , ולכן הוא מכנה אותה "הפיתול של המרחב הבין סובייקטיבי , " ורואה בכך התרחשות אלוהית . לתפיסתי , זהו המרחב האימננטי האינסופי למשמעויות פועלות , הכולל את המציאות האונטולוגיה , מרחב אפשרי , ולא הכרחי , ללא צורך בנוכחות אלוהית . מרחב המשמעויות הפועלות מאפשר את התרחשותה הקונטינגנטית של המציאות , לא בהכרח מכתיב אותה מראש , בהיות המרחב פעיל , בהיותו אינסוף אפשרויות פועלות , רוחשות , עם מציאות אונטולוגיה הרוחשת כחלק ממנו , כטבע הטובע בו . זוהי התרחשות המאפשרת את התחוללות הטבע והמציאות כפי שהיא ; על יופיה , הפתעותיה , רגשותיה , נפלאותיה ותחושותיה המופלאים , שכנגדם יש בנו עצב וכאב ; על ההתבוננויות , הרגעים המתוקים , מלמולי האהבה ; על הכמיהה לשלווה וחיוך פנימי ; על יכולת ההתרחשות להיות בהוויה באופן פועל . הזהה שבנו הוא זהה להפליא , רחב ומשותף , אותה פלטפורמה גנרית , אותה מערכת המשמרת אותנו בכל רגע ורגע . 193 שם , עמ' . 245

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר