3. אתיקה

עמוד:85

. 3 אתיקה ( 29-28 ) ( 28 ) תופעה התרחשותית אונטולוגיה : אתיקה ללא מטפיזיקה אני מסכים אתך , עמנואל , כהגדרתך את האתיקה באופטיקה , כמטפורה להתרחשות אור האתיקה , או כתואר לסוג מסוים של השתקפות במציאות הרוחשת , ולחילופין - תפיסת מציאות . בפשטות , אופטיקה היא פיזיקה ; התרחשות אונטולוגיה , אווידנטית , סובייקטיבית , הנובעת ממצבך , ממקומך במרחב ומתפיסתך את מבע האור הנשקף אל מול עיניך . גם לראייתי אתיקה היא אופטיקה , אך היא לא מצב טרנסצנדנטי הקודם לאונטולוגיה , אלא היא התרחשות הנובעת ורוחשת באונטולוגיה , כאמור לעיל . ובהיות האונטולוגיה התרחשות פועלת , תופעות פועלות , אזי גם האתיקה רוחשת באותו מרחב אימננטי אינסופי של משמעיות פועלות . דהיינו , אתיקה , מידות , הינן התרחשויות של יחסים דינמיים , משמעויות המותמרות לפעולות אונטולוגיות סובייקטיביות קונקרטיות בין פנים לאחר , בין היחיד והקהילה . אמנם האור הוא אופן הארה , גילוי , חשיפה של פנים לאחר , אך תפיסת המציאות של היחיד החי מכילה מארג הולם , המכיל הכרה וראייה של תנועה , צורות , חושים ורגשות , שכל , ניסיון , היסטוגרפיה , תכליתיות ומאפייני תפיסה אחרים , כמפורט ב"תורת המחוללים . " האור הוא גם מטפורה לידיעה , תבונה , תפיסת מציאות של עצמך בקהילה והסביבה , בעוד שבפועל , גם לאחר המאה העשרים המדממת , ההכרה האנושית עדיין מתפקדת בחשכה , בעיוורון . אילו האתיקה , לשיטתך , אכן נמצאת בבני אנוש מסיבות שונות , עדיין נראה לי שהאתיקה הזאת נתפסת באופן שונה , נצפית מתרחשת לחיות משל עצמה באופן קונקרטי סובייקטיבי בין הקהילות השונות . אתה מיטיב לראות זאת בפתח הספר "כוליות ואינסוף : "

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר