2. עקרון השינוי

עמוד:82

קשורים זה בזה בהיותם ערכים סובייקטיביים ליחיד קונקרטי , כפי שראה פלוטינוס את "הרע בפחיתות הטוב . " זה מתחיל מהקניה של סימון כ"טוב" את טעמו של חלב יאק במשפחה אוזבקית , נוודית , שנעה במדבר הגבוה , או מהנחלה של טעמו ה"טוב" של חלב פרה לתינוק שוודי או צרפתי . וכך , באיכות הגנטית קיימת הברירה במנעד של "טוב" ועד "רע" סובייקטיביים , אבל הם עדיין מונחלים גנרית בסמנים הקשריים שונים של עלייה וירידה באנרגיית החיות ; מה ש"מעלה" ( הרחבה ואיכות משוקללת ) באנרגיית החיות שלי הרי הוא כמועיל לי , ומה ש"מוריר" ( צמצום וירידה באיכות המשוקללת ) באנרגיית החיות הרי הוא כמזיק לי . זוהי גירסה מפותחת של הגדרת הרעשות של שפינוזה , תוך הסבתן לעולם המושגים של "תורת המחוללים" במרחב האימננטי של משמעויות פועלות . תפיסה זו רואה את התרחשותה של האתיקה בפועל כהתרחשות אונטולוגיה בתוך המרחב , ובהיותה כזאת היא מאפשרת תפיסות אתיות שונות ליחידים וקהילות אדם הומוגניות בהתאם לתפיסתם את עצמם ואת המציאות שסביבם במצבם במרחב ובזמן . מאבק הוא צורת תיאור אחת של התרחשות התהוללותם של פעילויות ההוויה . אפשר לתאר את המאבק באנרגיית חיים המתחוללת ומחוללת גם באופן של תנועה בלתי פוסקת מהריק למלא , ממצב התרחשותי הנתפס כלא מאורגן למאורגן , ממשמעות לפעולה , מיחס הרוחש במשך המותמר לפעולה קונקרטית נבחרת . האינסופי רוחש ומתחולל גם בתופעת המאבק . המציאות האונטולוגיה כולה היא התרחשות משתנה ; אפשר לראותה כהתרחשות סטואית , בעוד האפשרויות קיימות בכל 75 פלוטינוס , אנאדות ( תרגום : נ . שפיגל , ( ירושלים , , 1978 עמי . 349 76 ברוך שפינוזה , אתיקה ( תרגום : י . יובל , ( תל אביב , , 2003 עמ' . 282 77 י' עתי , תורת המחוללים , תל אביב-יפו , , 2011 עמי . 42 78 הרחבה על התרחשותם של ערכי "טוב" ועד "רע" ראו להלן , חלק , 'ג פרק . 3

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר