2. יחיד האנוש - תופעת ההכרה האנושית

עמוד:38

במקומות אחרים במערכות הגוף , המאפשרים את יצירת הפעילויות ההכרתיות , מודעות ושאינן מודעות , הקונקרטיות , המעצבות את התפיסה ההכרתית הרציפה , הסובייקטיבית והיחידנית של היחיד את עצמו ואת מציאות סביבתו . "תורת המחוללים" מבארת את אופן התרחשות הרצף ההכרתי היחירני , את מהותו היחידנית , את סך כל פעילויותיו , בהתאם לצורתו , תנועתו , מארג קשת הנאותיו החושניות וחוויותיו הרגשיות לשילובן ההדדי בסביבת חייו בהתאם למצבו במרחב . ביאור זה עוסק בפנומנולוגיה של ההכרה ובהתרחשותה של תורת מידות , לכן לא ארחיב כאן בפירוט על התחוללותו של גוף נפש , של ה"אני" היחידני הרציף . סארטר האקזיסטנציאליסט ציין כבר שהאדם אינו יכול לחרוג מעבר לסובייקטיביות האנושית . אך על פי תפיסתי , מאחר שכל יחיד חי גם פועל על גבי פלטפורמה גנרית זהה , קיים גם בסיס משותף הזהה ביכולתו להחמיר את המשמעויות והיחסים הגנריים לפעולות קונקרטיות סובייקטיביות במרחב משותף . סארטר גם ראה את מהות היחיד כסך כל פעילויותיו , הסובייקטיביות היא הומניזם והאדם אחראי למעשיו ופעולותיו . לתפיסתי , בראיית המציאות כמרחב אימננטי של משמעויות פועלות , אני חי ופועל כחלק מהמרחב הרוחש בהתאם למצבי במרחב ובזמן . מצב זה של בן האנוש כהתרחשות במרחב וכחלק ממנו , מייצר פעולות קונקרטיות שאנו פועלים מבצעים , הנובעות ממשמעויות פועלות חיצוניות ופנימיות בכוליותנו הפתוחה , המייצרות בנו פעילויות שוטפות הדדיות בייחוד בהיותנו חי חברתי , כדברי אריסטו ; כך שגם האחריות לפעילויות היא מלכתחילה מוגבלת ומשותפת כאחד . 37 להרחבה ראו : י . עתי , תורת המחוללים , תל אביב-יפו , . 2011 38 ז'אן פול סארטר , האקסיסטנציאליזם הוא הומניזם ( תרגום ועריכה : י . גולומב , ( ירושלים , , 1990 עמ . 15 '

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר