מבוא

עמוד:17

היגל תפס את ההיסטוריה של הפילוסופיה כהתרחשות דינמית , התהוות , הדומה במידה רבה לבישולו של מרק : פעמים ירקות העונה מתבשלים מהר מדי , ופעמים לאט , ותוך כדי תהליך הבישול הנמשך נוצרת תשתית פילוסופיה מוצקה יותר , לפעמים מלווה במרק קוצף ומבעבע , המעיף או מנפח בלונים פילוסופיים לסוגם ולזמנם המתייחסים לתופעות המתרחשות . גם המוצקות - שברי עצם ובשר , נוזלים ושאר ירקות - התוכן של המרק הולם את תקופתו אך משתנה עם התופעות . ברם , בהתבוננותי על אופן תפיסת המציאות בימינו , בראשית המאה ה , 21 נראה לי שבסיסי ההכרה האנושית לתפיסת המציאות עדיין מתבשלים ומעבים את אותה "מוצקות" עתיקת יומין הנמצאת באותו מקום , בתחתית סיר המרק ההכרתי . והנה , בין הסירות הקשורות על מגש המים , ברוחה קטנה , אמסטרדמית צעירה , משייטת לאיטה תוך מגע עדין בדופן הסירה , ושוב מגע בענף השיח הניבט אל המים , עד היותה ממהרת למעוף של שמחה , תקווה . ופעמוני כנסייה עתיקה מצלצלים במרחב המים . צלצולים מסמנים את דופק הזמן הפועל , הזורם במשך פעימות ליבי , פעימה , התפשטות ועוד פעימה ומעבר , ומראה האורות המגיחים מנצנצים בריקוד המים מעלה ומציף מחשבה על מושג הזמן . על פי תפיסתי את המציאות הרוחשת , זמן הינו משך היחס ( לא כמות ) של תופעה אחת לתופעה שנייה , זרימת התופעה ביש אונטולוגי אחד ליש אונטולוגי אחר . זהו יחס המהווה במהותו משמעויות פועלות בהתאם למצב ( state ) התופעה במרחב ( להלן : חלל . ( המשך הינו שהות ההתרחשות של התופעה במרחב , כפי שהפילוסוף אנרי ברגסון מתאר : " יצירה נמשכת , בחינת זרם בלתי פוסק של חידוש . " והתרחשות הינה אנרי ברגסון , מחשבה ותנועה ( תרגום : י . לוי , ( ירושלים , , 1953 עמי . 19

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר