הקדמה

עמוד:ט

הקדמה בעיני רבים היום מסמל מוסד התיאטרון , מבחינה תוכנית ואמנותית גם יחד , את הערכים הנעלים ביותר של המורשת הרוחנית הקלסית . היצירה התיאטרלית היוונית השכילה להעביר אלינו תכנים כלל אנושיים בשפה אמנותית המובנת עד היום לכל בן תרבות המערב . זאת ועוד , התיאטרון היווני הקלסי עוסק במכלול נושאים אוניברסלי , ומדבר היום אל השכל ואל הלב באותה ישירות ובאותה עוצמה כפי שדיבר בעבר . מחמת כל אלה , ובגלל העובדה שהיצירה התיאטרלית הקלסית הגיעה לידינו שלמה יותר בהשוואה ליצירות בתחומי הרוח האחרים , נהיה מוסד התיאטרון באורח טבעי , לנציג המובהק ביותר של המורשת התרבותית הקלסית . עם זאת , כשאנו באים לדון בתיאטראות ארץ-י & דאל , דרום סוריה ופרובינקיה ערביה אנו נדרשים לזהירות מרובה בכל הנוגע להערכתנו את תרומתו התרבותית של מוסד התיאטרון במרחב זה . דיון זה — בתקופה שמשלהי המאה הראשונה לפני הספירה ועד שלהי המאה השלישית לספירה — מחייב להביא בחשבון עובדות יסוד , כגון ו מתי , היכן , על ידי מי ולמען מי הוקם תיאטרון זה או אחר . בדיקתם של נתונים אלה חיונית היא קודם שנוכל להעריך את מעמדו של מוסד התיאטרון במרחבנו בפרק הזמן הנדון , כי הרי לא ניתן להפריד בין התיאטרון כמבנה , או כחלל ארכיטקטוני מוגדר , ובין התיאטרון כמוסד תרבותי הנושא עמו תכנים ומסרים תרבותיים מוגדרים . אם כן , בספר זה נדון לא רק בהיבטים הארכיטקטוניים של מבנה התיאטרון , אלא גם בהקשרים ההיסטוריים והתרבותיים של מוסד התיאטרון במציאות היסטורית תרבותית , כפי שזו נתגבשה באגן המזרחי של הים התיכון בפרק הזמן שמסוף המאה הראשונה לפנה"ס ועד סוף המאה השלישית לספירה . אני מודה לעמיתים שעזרו לי והואילו להעמיד לרשותי חומר מחפירותיהם . כמה מהתיאטראות שבהם עוסק ספר זה נמצאים בסוריה , והשגת תצלומיהם היתה כרוכה כמובן בקושי רב . כאן המקום להודות לעמיתים מהאוניברסיטאות באנגליה ובפולין , אשר ניאותו לספק לי

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר