פרק ה כבוד האדם במבחן

עמוד:295

בשיקולים אלו יכול לנבוע מהבנה אחרת של המציאות החברתית והציבורית בארצות הברית , ולאו דווקא מיחס שונה לעיוור . מדבריו של הרב ברייש נראה שהוא חושד שהמקרה של העיוור אינו אלא עילה לפתח שבאמצעותו יינתן היתר רחב להכנסת כלבים וחיות מחמד לבתי הכנסת , דבר שיגרור לדעתו פרצה גדולה ואולי יפתח פתח לזלזול נוסף ולהפיכתו ל"בית העם . " בהמשך התשובה הוא גם מוסיף נימוק אחר : חילול השם בעיני הנוצרים , האוסרים הכנסת כלבים לכנסיות . " כבודה בת מלך פנימה : " בין כבוד לכבודה מקומה של האישה בחברה ובמשפט הוא אחד התחומים שבהם השתנתה עד מאוד תפיסת הכבוד בעולם כולו בדורות האחרונים , וכך גם בחברה הדתית והחרדית . כל כב › דה בת מלך פנימה ממשבצ › ת זהב לב › שה ( תהלים מה , יד . ( התפיסה המסורתית של " כל כבודה בת מלך פנימה" חייבה דאגה לכבודה של האישה דווקא על ידי פטירתה מן החובה לצאת לחוץ , לשוק ולעשייה הציבורית . דאגה זו עומדת ביסודן של הלכות רבות במגוון תחומים : קדימות האישה בזכויות לקבלת צדקה כדי לפוטרה מלחזר על הפתחים ( משנה , הוריות ג , ז ;( פטור מהופעה לפני בית המשפט ( כתובות עד ע"ב ;( מינוי " פרנס" שיספק את צרכיה הכלכליים בהיעדרות בעלה ( כתובות ע ע"ב ) ועוד . עם זאת כבר בתלמוד נאמר ש"כל כבודה בת מלך פנימה" אינו מונע ממנה את הזכות להתדיין בבית דין ( שבועות ל ע"א ) או לעבוד לפרנסתה ( גיטין יב ע"א . ( בעת החדשה , לנוכח השינוי העצום שחל במעמדן של הנשים בחברה , לא זו בלבד שהפטורים והדאגה הללו נחשבים מיותרים , אלא הם נתפסים כזלזול 325 על פי שבת לב ע"א , על "עמי הארץ שקורין לבית הכנסת בית עם . " 326 אביעד הכהן , " על העיוורון ועל היחס לאנשים עם מוגבלות" ( הכהן , תשס"ו . ( לדעתו של המחבר הרב ברייש והרב פיינשטיין מייצגים שתי גישות ביחס לבעלי מוגבלויות , והוא קורא לקבל את גישתו של הרב פיינשטיין כדרך מובילה בהלכה . ייתכן שהבדלי ההערכה של המציאות מקורם גם בהבדלים בעניין גידול כלבים וחיות מחמד בין ציריך לניו יורק בשנות החמישים של המאה העשרים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר